Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

slecht lopen stationair en inhouden bij rijden

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Alfa Romeo
Merk
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Model
156
Type
156
Bouwjaar
2002
Brandstof
LPG
Motorcode
32205
KM stand
160.000
Onderwerpen
Motor

Aantal reacties: 17
Aantal maal bekeken: 4202

Gepost: 20-04-2011 16:55
Professional

mgalfa

Eigenaar/monteur
Martijn Goorden riparazione dell'automobili
Anders/Overig

Lid sinds: 31-01-2011
11 bijdragen

Goedemiddag heren,

Ik heb hier een Alfa 156 1.8 TS CF3 staan.
De distributie riem was gebroken en de motor verbruikte een grote hoeveelheid olie.

De cilinderkop is gereviseerd, de drijfstang lagers zijn vervangen, cilinderwanden gehoond en nieuwe zuiger veren geplaatst.

Tot zover alles ok.

Nu heeft de motor echter het probleem stationair rommelig te lopen (motor schud ook) en tijdens rijden houd hij in. Echter is dit niet altijd het geval. soms gaat het 20a 30 km goed. pak je hem later weer, of een dag later, kan hij zo weer slecht lopen. Warme of koude motor maakt in deze geen enkel verschil.

Vast staat wel dat hij mooi loopt als hij net gestart is. dat doet hij altijd goed.

Uitgelezen: geen foutmeldingen

Uitgewisseld/getest:
-bobine's (gewisseld met goed lopende auto)
-Bougie's (nieuw)
-Temp/koudestart sensor (nieuw)
-lambda sonde's (nieuw)
-katalysatoren (los gekoppeld en gewisseld)
-Lucht massa meter (nieuw)
-Compressie gemeten ( alle 4 tussen 13 en 14)
-LPG bedrading (er tussenuit gesoldeerd)
-Massa punt op cilinderkop en ECU
-Distributie timming (afgesteld met calibers, en gecheckt, staat 100%)
-nokkenasversteller bedien klep + pen in inlaat (klep verwisseld met goed lopende auto)
-valse lucht (geen gevonden)
-Fase sensor (nieuw)

Als ik de lambda waarde's uitlees lijken die in orde (voorste 2 schommellen, achterste na kat strak signaal) meet ik op de sonde's zelf varieerd de waarde nogal eens.. de ene keer tussen 0,6 en 0,4 andere keer 0,1 tot zelfs 0,01 dat klopt dus niet... met nieuwe sonde's zelfde waarden. wellicht probleem met de multimeter zou je denken. echter tussentijd op accu meten laat zien dat die waarde wel zou moeten kloppen (13,9 bij lopende motor)

Cilinderkop is er voor 2e keer afgeweest om te checken bij revisie bedrijf. die is in orde zegt men.

Wie heeft er nog ideeën?

Zien we iets simpels over het hoofd?

 

Uitgelezen met

examiner

Foutcodes

geen

Bijgewerkt door mgalfa op 20-04-2011 16:55
Bijgewerkt door mgalfa op 20-04-2011 16:58
Gepost: 20-04-2011 17:47
Professional

mgalfa

Eigenaar/monteur
Martijn Goorden riparazione dell'automobili
Anders/Overig

Lid sinds: 31-01-2011
11 bijdragen

Even een toevoeging nog;

-Op zowel LPG als benzine is dit probleem aanwezig.

-Gemeten lambda waarde: voorste 2 lambda's 0,1 tot 0,9 varierend

-Gemeten lambda waarde achterste lambda 0,3 tot 0,6

 

Gemeten is uitgelezen op de examiner.
 

Meet ik met de multimeter op de zwarte draad van de lambda met de stekker los, meet ik alle 3 de sensoren 0,007/8 vrijwel niets dus. dit spingt af en toe omhoog naar een max van 0,2

Gepost: 20-04-2011 18:13
Topmonteur

daniel

GARAGEBEDRIJF THEO DE JONG

Lid sinds: 15-01-2008
341 bijdragen

Stationairregeling opnieuw inleren met uitlees aparatuur is dat al gedaan ?

Gepost: 21-04-2011 07:57
Topmonteur

depit1

Eigenaar
De Pitstraat Autoservice
Universeel

Lid sinds: 22-11-2007
1570 bijdragen

Hoi,

Geen lekkage in de uitlaat voor de sonde's ? Dus een scheur die bij opwarmen open gaat staan.

Post even alle 4 gas waarde's dan kunnen we wat zien.

EVT lektest uitvoeren ipv compressietest.

EGR ?

De vervangingsinterval van de lamdasensoren is volgens bosch 160000 KM !!!!

Software geupdated is een bekend probleem mee met als klachten:

Slecht stationair draaien

Slechte rijeigenschappen warm en koud.

Met een losse stekker op een lamdasensor meten heeft noet zoveel zin omdat de voorverwarming dan niet werkt.

Brandstof druk ok ? Met vacuum 3.3 tot 3.7 bar.

Klep actieve koolstoffilter.

Nokkenaspositiesensor/bedrading ?

Uitgeslagen nokkenas of krukas tandwiel .

Gr,

Marco

 

Bijgewerkt door depit1 op 21-04-2011 07:58
Gepost: 21-04-2011 11:33
Professional

mgalfa

Eigenaar/monteur
Martijn Goorden riparazione dell'automobili
Anders/Overig

Lid sinds: 31-01-2011
11 bijdragen

Stationair regelaar is opnieuw ingeleerd. maar het is ook niet zo dat de motor schommeld in toerental... hij loopt rommelig in de zin van schudden van de motor (alsof hij een pit mist, echter op alle 4 cilinders reactie wanneer je een bobine los haalt).

Uitlaat lekt niet, ook niet als hij warm wordt.

4 gas waardes die ik zojuist gemeten heb:

Stationair:

Co: 0,03%
Co2: 15,**
HC 116
O2 0,22 tot 0,40 (die wisseld iets, langzaam aan)
Lambda: 1,018 - 1,025

Verhoogd:

Co:0,02 %
Co2: 15,2
HC 60
O2 0,08
Lambda 1,001

Software heb ik ook aan zitten denken. of een probleem in de ECU. misschien eens wisselen met een andere computer?

Brandstofdruk nog niet gemeten (heb hier helaas geen meter voor)

Krukas en nokkenas poelie's is niets aan te zien. (zo op t oog). en de nokkenassensor is nieuw. Misschien toch kapot. eens kijken of ik de waardes heb om m door te meten.

 

Gepost: 21-04-2011 12:22
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1448 bijdragen

Mgalfa,

Je toch een ontsteking probleem gezien het feit dat je HC waarde op stationair 116 ppm is.

Deze moet volgens mij maximaal stationair 30 ppm met kathylisator

Haal de bougies er maar uit, zie je dan niet dat er een zwart ziet?

Bijgewerkt door Monk op 21-04-2011 12:23
Bijgewerkt door Monk op 21-04-2011 12:55
Gepost: 21-04-2011 20:33
Professional

autoveurink

monteur/eigenaar
Auto Veurink
Universeel

Lid sinds: 27-11-2007
146 bijdragen

inderdaad, net als Monk vind ik de HC ook te hoog stationair, samen met het feit dat hij rommelig loopt, denk ik dat er iets mechanisch aan de hand is. Misschien toch de distributietiming of een versleten nok? 

Gepost: 22-04-2011 07:33
Topmonteur

depit1

Eigenaar
De Pitstraat Autoservice
Universeel

Lid sinds: 22-11-2007
1570 bijdragen

Hoi,

Ik zou toch nog even naar valse lucht kijken, mischien een lekke inlaatspruitstukpakking o.i.d. op 1 cilinder.Zou het hc en varieerende O2 kunnen verklaren.

Heb je nog naar de uitlaat gekeken zie vorige reactie ?

EGR.

Gr,

Marco

 

 

Gepost: 22-04-2011 10:31
Professional

mgalfa

Eigenaar/monteur
Martijn Goorden riparazione dell'automobili
Anders/Overig

Lid sinds: 31-01-2011
11 bijdragen

Valse lucht ga ik nog maar eens checken. 
ook de timing ga ik nogmaals controleren.

 

De uitlaat vertoont geen lekkage. heb ik gecontroleerd...

Een mechanisch probleem sluit ik ook niet uit, echter; waarom loopt de auto koud (of warm, als hij even stil gestaan heeft) dan wel de eerste tijd goed. Bij koude motor duurt het wat langer, bij warme motor maar even stil staan gaat hij na een seconde of 10 slecht lopen.

 

 

Gepost: 22-04-2011 13:43
Topmonteur

depit1

Eigenaar
De Pitstraat Autoservice
Universeel

Lid sinds: 22-11-2007
1570 bijdragen

Hoi,

Nog even een vraag, ik neem aan dat je alle 8 de bougie's vervangen heb dus ook de aparte twinspark bougie's ?

Gr,

Marco

Gepost: 22-04-2011 14:07
Professional

mgalfa

Eigenaar/monteur
Martijn Goorden riparazione dell'automobili
Anders/Overig

Lid sinds: 31-01-2011
11 bijdragen

inderdaad, alle 8 bougies zijn vervangen voor nieuwe originele NGK bougies van het juiste type

Gepost: 26-04-2011 13:02
Professional

mgalfa

Eigenaar/monteur
Martijn Goorden riparazione dell'automobili
Anders/Overig

Lid sinds: 31-01-2011
11 bijdragen

Helaas nog geen oplossing gevonden.

BDP sensor is inmiddels ook gewisseld. Bedrading van koude start sensor vervangen en doorgemeten.

Nog geen enkel resultaat tot dus ver....

 

Bijgewerkt door mgalfa op 26-04-2011 18:06
Gepost: 26-04-2011 19:01
Professional

autoveurink

monteur/eigenaar
Auto Veurink
Universeel

Lid sinds: 27-11-2007
146 bijdragen

wat bedoel je met koudestartsensor, en hoezo bedrading vervangen?

Gepost: 26-04-2011 21:18
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6209 bijdragen

 
mgalfa schreef:

 waarom loopt de auto koud (of warm, als hij even stil gestaan heeft) dan wel de eerste tijd goed. Bij koude motor duurt het wat langer, bij warme motor maar even stil staan gaat hij na een seconde of 10 slecht lopen.

 

.Vast staat wel dat hij mooi loopt als hij net gestart is. dat doet hij altijd goed.
Lambdasensors hebben tijd nodig , om te kunnen gaan funtioneren.

Zorgt niet goed sluitende EGR misschien voor ongewenst rommelig lopen.Zijn je lmm waarden wel oke? Bij valse lucht of niet goed fiunctionerende egr , moet je dit aan de lmm waarden kunnen zien.

Gepost: 27-04-2011 07:57
Professional

mgalfa

Eigenaar/monteur
Martijn Goorden riparazione dell'automobili
Anders/Overig

Lid sinds: 31-01-2011
11 bijdragen

 

autoveurink schreef:

wat bedoel je met koudestartsensor, en hoezo bedrading vervangen?

 

De temperatuur sensor in de thermostaat, regelt ook de automatische choke. Die bedoel ik met koude start sensor.

De bedrading daarvan naar de ECU heb ik vervangen omdat de stekker aan de sensor niet geheel fris was.

 

@Pedro; de 1.8 fase3 heeft volgens mij geen EGR.

LMM waardes zal ik nogmaals uitlezen (ook rijdend) en dan eens posten wat ik daar uit opmaak!

 

bedankt allen voor het mee denken!

Gepost: 06-08-2011 08:00Dit is de oplossing
Professional

mgalfa

Eigenaar/monteur
Martijn Goorden riparazione dell'automobili
Anders/Overig

Lid sinds: 31-01-2011
11 bijdragen

Probleem is uiteindelijk opgelost.
 

Het bleek toch in de gereviseerde cilinderkop te zitten. Waarschijnlijk een haarscheur ergens.

Na vervangen van de kop loopt de auto goed en blijft dat doen.

 

dank voor het mee denken!
 

Gepost: 06-08-2011 11:35
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6209 bijdragen

Gelukkig toch eindelijk opgelost,weet niet wie kop heeft gereviseerd, maar lijkt me dat klant niet voor deze extra kosten hoeft op te draaien.Klik nog even "dit is de oplossing" aan en topic kan worden afgesloten.

Gepost: 20-09-2011 11:50
Professional

mgalfa

Eigenaar/monteur
Martijn Goorden riparazione dell'automobili
Anders/Overig

Lid sinds: 31-01-2011
11 bijdragen

De klant zal inderdaad niet opdraaien voor deze kosten.

De nieuwe kop is wel netjes klaar gemaakt door t revisie bedrijf (kop zelf aangeleverd).

De overigen kosten (diagnose, extra koppakking, bouten enz.) zijn voor onze kosten.

Jammer maar risico van t vak zullen we maar zeggen.