Motor start en valt stil (intermitterende fout)

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A6
Type
TYPE 4B
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000/
Brandstof
Diesel
Reacties
22
Bekeken
1487
Gepost: 03-02-2016 16:01
Professional

RC2

Lid sinds: 03-08-2012
128 bijdragen

Motor start s' morgens soms niet , ttz. hij slaat heel even aan en valt dan meteen terug stil.

Bij de tweede startpoging na het stilvallen spring ie helemaal niet meer aan.

Het probleem is erg onregelmatig en kan zich gedurende meerdere duizenden kilometers niet manifesteren. Het probleem treed bijna altijd op bij koude motor maar nog niet opgetreden bij vriestemperaturen. Heb geprobeerd om te starten met de verschillende originele sleutels maar dit geeft geen effect.

Heb dit (intermitterend) probleem al met tussenpozen sinds 2 jaar (ca 50000 Km ) en niemand schijnt het te vinden. Alle controlelampjes gaan telkens uit ( voorgloeing, transponder, ABS EDS, etc..)

Wagen is reeds bij de Audi Dealer binnengeweest. Daar hebben ze inspuitpomp ontlucht en dan startte de wagen weer als vanouds en reed & startte terug normaal gedurende vele duizenden km.

Bij de volgende pannes (niet starten s' morgens) werd de wagen weggesleept naar een officiële Bosch dealer. Opnieuw geen storing in het storingsgeheugen opgeslagen en na ontluchten van de injectiepomp startte de wagen terug. 

Bij aansluitende proefritten - gedurende meerdere dagen en ettelijke Km - hebben noch de Audi dealer noch de beide Bosch specialisten het fenomeen kunnen reproduceren, bij koude noch warme motor. Telkens ging me er dan maar van uit dat de wagen teug in orde was. Dit zonder dat men met zekerheid een exacte oorzaak kon aanwijzen. Als mogelijke oorzaak dacht  men aan "bekende problemen" op deze wagen zoals,  de elektrische opvoerpomp brandstof, elektronische print in VP44 pomp, slecht geharde nokkenassen, terugslagklepje van brandstof bovenop het brandstoffilter, etc..) Vermits deze zaken allemaal vervangen waren blijft men dus het antwoord schuldig.

In het storingsgeheugen is er telkens geen enkele fout te vinden.

 

Gemiddeld brandstofverbruik ca. 7,5 à 8 liter/100 Km - Olieverbruik max. 0,5 liter per 15000 Km.

Reeds uitgevoerde werken ( in feite preventief.. !!) :    

- complete revisie injectiepomp (VP44) bij Bosch service - vervangen elektrische opvoerpomp in brandstoftank - vervangen alle brandstofleidingen in het motorcompartiment, brandstoffilter, beide leidingen tussen brandstoffilter en injectiepomp, afsluitklepje op brandstoffilter, alle gloeikaarsen en alle kabels voorgloeiing - vervangen nokkenassen & klepstoters + complete revisie van beide cilinderkoppen - dichtingen en rubber leidingen tussen injectoren onderling en naar injectiepomp - plaatsen extra terugslagklep op aanvoerleiding van brandstof ( in motorcompartiment net vóór het brandstoffilter )

Wagen word korrekt en volgens het serviceplan onderhouden. Olie + filter worden periodiek alle 15000 Km vervangen.

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.