div. timing gerelateerde foutcodes komen terug

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
3-serie
Type
E90
Uitvoering
-
Bouwjaar
2009/2
Brandstof
Benzine
Reacties
16
Bekeken
5185
Gepost: 30-01-2018 16:12
Professional

wkhoek

Directeur / eigenaar
Universeel

Lid sinds: 20-09-2015
326 bijdragen

van deze wagen is het distributieket en tandwielen elders vervangen. Echter vanwege terugkomende klachten welke niet opgelost worden, komt ie nu bij mij.

1 wk terug uitgelezen, 2a98 krukaspositiesensor: inlaatnokkenas correlatie, 2a99 krukaspositiesensor: uitlaatnokkenas, correlatie, 30c1 oliedrukregeling, statisch , 2a82 vanos inlaat actuele positie, 2a87 vanus uitlaat, mechanica. (Tevens fouten op de NOX sensor(2af4, 2af2, 2af6), de oorzaak daarvan zal een defecte sensor zijn ). Toen alles gewist. 

Het vervangen is vakkundig gedaan, incl. reinigen carter en olieaanzuigzeef,  en ook de timing is daar al opnieuw gecontroleerd en goed bevonden. Nu een week later opnieuw uitgelezen, zelfde codes, behalve de 2a82. De solenoids van de vanos zijn eerder al ultrasoon gereinigd, maar geven dus ook geen verbetering. 

De klant heeft de storing alleen na de koude start. Rijd hij gelijk met wat meer toeren totdat er enigsinds warmte in de motor is, komt het probleem niet meer voor. 

Graag zou ik de wagen koud hebben, maar de eigenaar is vanwege beperking genoodzaakt automaat te rijden en ik heb geen automaat leenauto.

nu vond ik net dit draadje: http://www.amtgarageforum.nl/bmw/3-serie/extra-informatie-bmw-vanos-41581.html  
Kan iemand mij duidelijkheid geven of deze kleppen ook in een N43B20A zitten? (De auto is alweer weg) De motor is namelijk ook gespoeld, mogelijk dat er vervuiling los gekomen is en nu hier een verstopping veroorzaakt, dacht ik. 

Gemeten

werking vanos gecontroleerd met warme motor, lijkt goed,

Uitgelezen met

autocom

Foutcodes

2a98, 2a99, 2a87, 30c1, 2a82 (& NOX: 2af4, 2af2, 2af6)

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.