Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

licht Ratelend geluid m52 motor.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
BMW
Model
3-serie
Type
E36
Bouwjaar
1996
Brandstof
Benzine
Motorcode
323i m52
Onderwerpen
Motor

Aantal reacties: 5
Aantal maal bekeken: 2559

Gepost: 25-03-2010 16:48
Professional

Vinc


Lid sinds: 18-03-2010
2 bijdragen

Dag,

Ik heb hier een bmw 323i uit 1996 staan. 6cilinder m52

Deze motor heeft stationair een licht ratelend geluid alsof de distributieketting het produceert.
Je hoort het ratelen  bij de koude start, wanneer de olie nog dik is, nauwelijks. Als de olie goed warm is is het duidelijk te horen( alleen buiten de auto). De motor loopt in de auto vrijwel trillingsvrij en zonder bijgeluiden. Zowel stationar als belastend.

Het zijn waarschijnlijk niet de Vanos, de ketting, de stoters of de kleppen. Het probleem zit 'dieper' in het blok.
Vermoeden is een kantelende zuiger. Een ander vermoeden is dat de oliepomp iets speling heeft waardoor hij zal gaan rammelen.

Het gluid wordt minder als je de olievuldop eraf haalt.(carterdruk verandering)

Heeft iemand een suggestie of heeft iemand de klacht vaker gehoord. En zijn er misschien gevallen bekend van dit type motor met een kantelende zuiger of defecte oliepomp.

Alvast bedankt.

Gepost: 25-03-2010 21:56
Topmonteur

nic

DT

Lid sinds: 23-11-2007
806 bijdragen

even nog wat vragen
wat is zijn olieverbuik ???
rookt ie met koudstart en walmen met decelereren.
hoor je geluid ook met wisselende belasting tot 2000 tpm
ratelende geluiden zoals omschreven kunnen inderdaad door jezelf beschreven delen worden veroorzaakt maar ik zou eerst bij de basis beginnen.
controleer de compressie en een lektest. distributie timing spanner en versleten nokkenas en stoters en geleiders. Kantelende zuigers lijkt me een van de laatste mogelijkheden bij deze motor.
Gepost: 26-03-2010 15:38
Professional

Vinc


Lid sinds: 18-03-2010
2 bijdragen

Bedankt voor je reactie,

Olieverbruik schat ik op 1L op 7000 km.
De auto rookt niet met starten en rijden. Behalve af en toe een lichte roetwalm bij hard doortrekken. Wat volgens mij alleen roet is dat in de uitlaat zit wat is 'opgeslagen' tijdens rustig rijden.
Compressie is nog niet gemeten maar lijkt mij goed. Brandstofverbuik is ook goed. Gemmiddeld 1op10 makkelijk te halen.
Het geluid tijdens belasten is veel moeilijker te horen. Ook tijdens onbelast optoeren van de motor is het geluid al vanaf 1000a 1500 toeren slecht te horen.

Het geluid lijkt mij dieper weg te komen dan van de kleppen of nokkenassen maar ik zal binnenkort eens beginnen  met het controleren van de nokkenassen en zal ook eens de cilinderwanden met een endoscoop bekijken en compressie meten. Misschien is er wat te zien.

Verdere suggesties altijd welkom.

Gepost: 28-03-2010 16:12
Professional

troubleshooter


Lid sinds: 02-01-2008
453 bijdragen

hallo ,

eenmaal gezien dat de bevestiging v/d geleiders (pennen met schroefdraad)
los zitten in het motorblok waar door de geleider  speling vertoont

demontage van distributie deksel nodig....



Gepost: 29-03-2010 22:25
Professional

rickhoenderboom83


Lid sinds: 06-10-2009
52 bijdragen

Ik zou de vanos reviseren.
Gepost: 29-05-2010 14:48
Topmonteur

222

diagnose technicus

Lid sinds: 04-11-2009
344 bijdragen

probleem is al jaren bekend rammelen van vanos deze vervangen.
m52 enkele vanos.
bmw1
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren