Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Motor draait goed bij koude motor, slecht bij warme motor

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Fiat
Merk
Fiat
Fiat
Model
Cinquecento
Type
Cinquecento
Bouwjaar
1996
Brandstof
Benzine
Motorcode
0.9 Ltr
Onderwerpen
Foutcodes
Motor

Aantal reacties: 7
Aantal maal bekeken: 2573

Gepost: 04-08-2010 23:43
Professional

garagetools


Lid sinds: 03-08-2010
143 bijdragen

Fiat Cinquecento 903, bouwjaar 1996, motor draait goed bij koude motor, draait slecht op bedrijfstemperatuur, na het afzetten start ie zeer slecht of helemaal niet meer, wanneer afgekoeld start ie weer gewoon, ik heb soortgelijke storingen gehad met eenzelfde Fiat, was dan gewoonlijk de koelvloeistoftemperatuursensor, deze is vervangen, nog steeds zelfde probleem, een paar weken terug is de koppakking vervangen en sinsdien is het volgens de eigenaresse begonnen, wat kan dit zijn, zit ook nog te denken aan een BDP sensor
Heb totaal 8 foutcodes uitgelezen maar die zijn opgetreden tijdens de lekke koppakking en niet gewist
Heb vanavond alle foutcodes gewist omdat ik nog een uitdraai had van de vorige uitlezing, de Fiat vanavond nog eens uitgelezen na een tijdje de motor te hebben laten draaien, steeds weer terugkomende foutcode: toerentalsensor-circuit-of sensorstoring, hang de Scoop er deze week er even aan, kan makkelijk bij de ECU, kan ik kijken wat voor signaal die afgeeft, ik weet nu bijna voor 99% zeker dat het een defecte BDP/Toerentalsensor is
Gepost: 05-08-2010 07:43
Topmonteur

depit1

Eigenaar
De Pitstraat Autoservice
Universeel

Lid sinds: 22-11-2007
1570 bijdragen

hoi,

Is het koelsysteem wel goed ontlucht bij het vervangen van de koppakking ?

De kv sensor zit vij hoor en en er zou dus een luchtbel in kunnen zitten, waardoor hij een onjuiste waarde geeft. Als deze waarde binnen de marges valt zal hij hem niet opslaan als fout.

Rechts voor onder de motorkap bij de vulopening van de ruitensproeiertank zit een ontluchtingsdopje in een slang.
Deze eruit draaien en blijven vullen tot hier enkel koelvloeistof uit komt en even goed in de slangen knijpen.

Bij sommige modellen zit er ook nog een ontluchtingsslang tegen de parrafan.

Als het echt moeizaam gaat kun je ook nog de kv sensor loshalen om alle lucht te verwijderen.

BDP sensor zou ook goed kunnen, maar gebeurt niet zo vaak.

Mischien is de luchtspleet te groot ?

Idd eerst even de scope op de sensor, of weerstand meten en dan verwarmen met een aansteker of i.d.

Massakabel rechts voor van motor naar carrosserie willen regelmatig stuk gaan/slecht contact.

MAP sensoren gaan ook regelmatig stuk en kijk goed naar vacuumlekkage op het injectiehuis even de slangetjes goed nalopen.

Zitten de massakabeltjes op het thermostaathuis goed vast ?

Oh ja na een extreme koppakking sneuvelen de lamdasensoren ook nog wel is.

Suc6.

Gr,

Marco
Gepost: 05-08-2010 21:11
Professional

garagetools


Lid sinds: 03-08-2010
143 bijdragen

Hallo Marco,

Bedankt voor je tips, zal ze allemaal even bij langs gaan zaterdag, hoop dat een van jouw tips de goede oplossing zal brengen, zal het je laten weten zo gauw ik het gevonden heb.

Groetjes,

Garagetools
Gepost: 05-08-2010 21:14
Topmonteur

depit1

Eigenaar
De Pitstraat Autoservice
Universeel

Lid sinds: 22-11-2007
1570 bijdragen

Hoi,

Ok dat is goed, kan even duren eer ik weer reageer.

Ik ga Zaterdag nml. 2 weken op vakantie.

Gr,

Marco
Gepost: 05-08-2010 21:27
Professional

garagetools


Lid sinds: 03-08-2010
143 bijdragen

Hallo Marco,

Alvast een prettige vakantie toegewenst, als ik de oplossing heb gevonden voor de Cinquecento laat ik wel een berichtje achter, kom even aan veel dingen niet toe, heb nog een Saab 9-3 2.2 TiD staan die iedere keer in de noodloop springt en moet nog bezig met een Fiat Stilo die vaak zomaar afslaat en daarna start of er niets aan de hand is, uitgelezen met 3 diagnose apparaten, bij elk apparaat verschijnen er andere foutcodes dus weet ik even niet waar ik moet zoeken, zal ook hier de scoop even op verdachte componenten gebruiken.

Groetjes en rust lekker uit,

Garagetools
Gepost: 06-08-2010 07:06
Topmonteur

depit1

Eigenaar
De Pitstraat Autoservice
Universeel

Lid sinds: 22-11-2007
1570 bijdragen

Hoi,

Ok dank je wel en zal ik zeker doen.

Wat betreft de stilo duid op een slechte voeding/massa de verkeerde spanning op de regelmodule veroorzaakt diverse storingen.

Even controleren:

Motorregellingsrelais
Massa
BDP sensor
Bobine's door storing in het hoogspanningsgedeelte veroorzaken deze ook diverse foutcode's

De motorregelmodule zelf wil ook nog wel gebeuren.

Suc6 en tot na de vakantie,

gr,

Marco
Gepost: 14-08-2010 19:42
Professional

garagetools


Lid sinds: 03-08-2010
143 bijdragen

 

Storing van de Fiat Cinquecento is opgelost (klep actieve koolstoffilter), klant kwam vanavond weer langs en vertelde nog steeds dezelfde klachten te hebben (2 maanden), bij een aantal Garages geweest.Heb vanavond gelijk diagnose gesteld, motor warm laten draaien, uitgezet en opnieuw proberen te starten, sloeg niet aan, daarna de benzinedop verwijderd, was helemaal vacuum getrokken met als gevolg blokkade van brandstoftoevoer, iedereen bedankt voor zijn bijdrage/tips.

 

Groetjes,

 

Garagetools 

Gepost: 04-09-2010 19:17Dit is de oplossing
Professional

garagetools


Lid sinds: 03-08-2010
143 bijdragen

Garagedeur schreef:

 

Storing van de Fiat Cinquecento is opgelost, klachten: afslaan onder het rijden en het niet willen starten van warme motor (klep actieve koolstof), Klep Actieve koolstof is vervangen en de Krukassensor is inmiddels weer vastgezet, was door de vorige Garage te vast gedraaid waardoor het boutje is afgeknapt, nieuw draad getapt en afstand van de spleet tussen 0.4-1mm afgesteld ten opzichte van het aanstuurtandwiel. Iedereen bedankt voor zijn bijdrage! 

 

Groetjes,

 

Garagetools