Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Foutcode gasklep P1221

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Fiat
Merk
Fiat
Fiat
Model
Stilo
Carrosserie
stationwagen
Bouwjaar
2003/5
Brandstof
Benzine
Vermogen
76 kW
Motorcode
182B6000
KM stand
114.625
Onderwerpen
Elektronica
Foutcodes
Motor

Aantal reacties: 11
Aantal maal bekeken: 1731

Gepost: 13-11-2010 20:51
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Collega's,

Ik zit hier met een Fiat probleem. Bij deze Stilo krijg ik een foutmelding op de gasklep en de motor gaat in noodloop. Storing P1221 (signaal 1 potentiemeter niet plausibel).

Nu heb ik de stappen in ESI tronic doorlopen en wat mij opvalt is dat de spanning op het elektronische gaspedaal op sensor 1 en 2 niet gelijk lopen. In rust is de spanning op 1 645mv en op 2 667 mv. Als ik de scoop gegevens met de KTS bekijk zie ik dat de gegevens van 1 en 2 niet gelijk lopen.

Nu heb ik nog een Stilo staan en ik heb even het gaspedaal en de gasklep geruild,maar de storing blijft, terwijl bij de andere auto de storing niet terugkomt.

Nu kom ik dus bij de ECU of de bedrading terecht. Nu weet ik dat ik bij een Alfa de stekker van het gaspedaal wel eens door gesoldeerd heb. Weet iemand of dat bij deze Fiat ook wel eens voorkomt en welke stekker er dan door gesoldeerd moet worden (bij de aansluiting gaspedaal of ergens in de kabelboom). Of is er soms een update beschikbaar?

Bedankt!

Groet,

Jan

Gemeten

Gasklep en gaspedaal

Uitgelezen met

Bosch KTS

Foutcodes

P1221

Gepost: 13-11-2010 22:15
Topmonteur

daandc

schade hersteller bedrijfsvoertuigen + truck modificatie
terberg techniek
Anders/Overig

Lid sinds: 01-12-2007
1605 bijdragen

Dat signaal 1 en 2 niet gelijk lopen dit klopt deze signalen zijn tegenovergesteld van elkaar!!

Maar heb je de bedrading al uitgemeten op evt  weerstand dan kom je vanzelf de mogelijke rotte / slechte connector tegen .

Deze bedrading loopt tot de rekeneenheid .

 

Gepost: 13-11-2010 22:28
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Daandc,

Bedankt. Dan krijg ik helemaal geen goede data, want soms lopen de waardes wel gelijk en soms afwijkend. Of zou het kunnen dat er een vertraging zit naar de KTS?

Ik zal maandag de weerstand meten vanaf het gaspedaal naar de ECU (zit op het motorblok volgens mij?). weet je toevallig of de kabel vanaf het gaspedaal helemaal doorloopt naar de ECU of zit er nog ergens een koppeling (stekker) tussen?

Gepost: 13-11-2010 22:33
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5516 bijdragen

In esi staat dat potmeter 1, stationair tussen de 0,65-0,85 moet zijn. Volgas tussen de 3.7-4,4V.

Potmeter 2 werkt zoals Daan al zegt niet gelijk. Dus stationair 0.3-0.5 en volgas 1.8-2.2.

Dus als jij twee nagenoeg gelijke signalen meet is dat niet goed. Tenzij je dat bij je voorbeeld auto ook meet, dan klopt esi niet. Moet je dan wel een servicefax over sturen.

Heb je de bedrading al op onderlinge verbinding gecontroleerd?

Ik zie in het schema dat bij de voeding en massa van potmeter 2 ook nog de koelvloeistofdrukschakelaar zit. Zelf denk ik dat dit de aircodrukschakelaar is, zit die niet te vervelen??

Gepost: 13-11-2010 22:40
Topmonteur

daandc

schade hersteller bedrijfsvoertuigen + truck modificatie
terberg techniek
Anders/Overig

Lid sinds: 01-12-2007
1605 bijdragen

Het enigste wat ik weet dat er een connector bij het elektronische gaspedaal zit .

Bij  de stilo,s die ik gezien heb was het een  complete kabelboom maar hier kun je natuurlijk wel controleren op doorschuren ergens tegenaan lopen  etc .

En ind fiat heeft voor zijn ecu ,s charmante plekken het in motor compartiment ja

Bijgewerkt door daandc op 13-11-2010 22:43
Gepost: 13-11-2010 22:46
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Ga er maandag weer eens mee verder. Bedankt.

Gepost: 14-11-2010 06:35Dit is de oplossing
Topmonteur

foklop

DiagNerd
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 20-11-2007
3435 bijdragen

Heb deze storing ook weleens op een Punto gehad. Kwam toen uiteindelijk ook bij de motor-ecu uit. Blijft wel het feit bestaan dat je eerst de bedrading grondig dient te inspecteren.

Gepost: 16-11-2010 08:13
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Ik ben verder gegaan met de Fiat. Bij de dealer laten nakijken of er een update beschikbaar was, maar deze was er niet. Ik ben verder gaan meten met de Launch, omdat de KTS vreemde waardes gaf. Dit heb ik echter ook bij met de Launch. Het meest opvallend is de laadtijd van bobine nummer 4. Uiteraard heb ik bobines onderling even gewisseld en ook de bougies, maar dat maakt geen verschil.

Wat wel uitmaakt is of je de airco aan hebt of als de auto in nood loop gaat. Zoals Iwan al aangaf, kijk eens naar de airco druk schakelaar. Deze gecontroleerd, maar geen vreemde waarden. Het maakt ook niet uit of deze afgekoppeld is.

Ik heb sterk het gevoel dat de temperatuur van de ECU veel te hoog wordt. Deze is met een warme motor echt goed heet. Toch de ECU maar opsturen nar ACtronics?

Downloads (3)

  • ecu-info.jpg
  • zonder-fouten-met-airco-uit.jpg
  • zonder-fouten-motor-loopt-niet.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 16-11-2010 08:15
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Nog meer info.

Downloads (3)

  • foutcode-onregelmatig.jpg
  • foutmelding-gasklep.jpg
  • met-foutmelding-gasklep.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 16-11-2010 08:17
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Laatste informatie.

Downloads (1)

  • zonder-fouten-met-airco-aan.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 17-11-2010 12:33
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

ACtronics kan deze ECU helaas niet testen. Verder nog alle massa punten gecontroleerd en schoongemaakt (ook bij de koplamp en achter de accu). Zekeringkast losgemaakt en gecontroleerd en veel waardes vergelijken met ESI. Geen bijzonderheden gevonden.

Op de onderdelenlijn een gebruikte ECU gevonden. In overleg met de klant ga ik deze proberen.

Gepost: 18-12-2010 19:28
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Deze week terugkoppeling van de klant gehad. Ik had hem doorverwezen naar de dealer, aangezien ACtronics de ECU niet in het programma had en ik dan toch bij de dealer terecht kwam voor een nieuwe ECU en het inleren van de sleutels.

Bij de dealer waren ze van mening dat het in de kabelboom zat. Vond ik vreemd, want deze had ik helemaal doorgemeten. Na 3 dagen weer dezelfde storing. Uiteindelijk hebben ze toch de ECU vervangen.

Dus probleem zat hem in de ECU

Bijgewerkt door autototaal op 18-12-2010 19:29