2.0 TDCI loopt stationair zeer onregelmatig

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Ford
Merk
Ford
Model
Transit
Type
Transit
Uitvoering
-
Bouwjaar
2004
Brandstof
Diesel
Reacties
26
Bekeken
4971
Gepost: 31-10-2014 13:21
Professional

steeksleutel

technisch specialist
Anders/Overig

Lid sinds: 14-12-2011
11 bijdragen

Beste Forum leden.

Via een collega bedrijf is er een ford transit gekomen die stationair overslaat en tijdens stationair draaien maken de verstuivers af en toe een piepend/krakend geluid. (klinkt als te lage spanning op spoel)

De auto is uitgelezen met een snap on solus pro en Bosch KTS540. geen storingen in het systeem.

De volgende onderdelen zijn al reeds vervangen aan de auto. In de opgesomde volgorde

-Brandstofdruk regelaar vervangen.
-Gloeispiralen vervangen.
-Verstuivers testen
-Pomp revisie
-Brandstofleidingen vanaf tank gespoeld
-Tank gereinigd.
-Injector leidingen vervangen.
-Filterhuis vervangen plus brandstoffilter
-Cilinderkop gedemonteerd ivm cil 4 luchtkanaal extreem vervuilt
-Distributieketting +geleiders+spanner vervangen.
-2 massa vliegwiel vervangen +koppeling.
-BDP sensor vervangen
-Verstuivers vervangen.
-Buiten brandstoffilter om externe tank diesel aangesloten om valse lucht uit te sluiten.
 
Na het vervangen van al deze delen is de klacht eigenlijk alleen maar versterkt.

Diagnose gestart met het meten van de retourflow op de injectoren. 

Vervolgens de aansturing op de injectoren gemeten. (zie bijlage)

Functioneren van de egr gecontroleerd. luchtmassa signaal gemeten zonder egr aansturing. 

bij aansturen van de egr zakt de airflow duidelijk vergeleken met het luchtmassa signaal.

Egr gedemonteerd en gecontroleerd op werking/vervuiling. Geen bijzonderheden geconstateerd.

Daaropvolgend de krukas-nokkenasverhouding gemeten met de scope. en vergeleken met een transit uit  hetzelfde bouwjaar met dezelfde motorcode.

Hierop is zichtbaar dat de nokkenas van de auto met klacht later staat dan de auto die goed loopt.

Distributie timing gecontroleerd. Deze staat mechanisch goed op tijd maar electrisch gezien staat de nokkenas dus te laat.

Aan de hand van deze gegevens de motor mechanisch zodanig getimed dat de kruk-nokkenasverhouding wel overeenkomt met de goede auto. Dit heeft in principe een averechts effect de motor loopt iets rustiger maar de luchtstroom is zodanig verstoord dat je de lucht hard in de inlaat hoort ploffen. De ECU schrijft in deze situatie ook de code P1664 brandstof pomp ecu defect.

Motor weer mechanisch op tijd gezet maar klacht blijft natuurlijk aanwezig.

Graag zou ik jullie mening willen horen.

Gr Jan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

  

 

 

 

 

 

 

Gemeten

-retourflow -werking egr -aansturing injectoren -kruk nokkenas verhouding

Uitgelezen met

Snap on Solus/ Bosch KTS540

Downloads (7)

  • injecor-cil-2.png
  • injector-cil-1.png
  • injector-cil-3.png
  • injector-cil-4.png
  • kruknok-auto-met-storing.png
  • kruknok-auto-zonder-storing.png
  • retourflow-meting.png


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen