Lambda-sonde ziek?

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Hyundai
Merk
Hyundai
Model
Getz
Type
Getz
Uitvoering
-
Bouwjaar
2004
Brandstof
Benzine
Reacties
20
Bekeken
6828
Gepost: 16-04-2013 12:18
Professional

Klus

Eigenaar/monteur
Universeel

Lid sinds: 11-09-2012
185 bijdragen

 Bij de gasmeting geeft de Getz, in vrijloop, redelijk normale waarden, CO onder 0.2, Lambda net geen 1. Dit na het vervangen van de compleet lekke flexibel in de uitlaat, vlak na de katalysator. Accu tijdje afgekoppeld, + even aan de massa. Aan 2500 rpm gaan de waarden weer helemaal fout zitten, co 0.6, lambda 0.880-0.950, ppm rond de 4000. En in vrijloop duurt het dan een eeuwigheid eer de waardes weer redelijk goed worden.

Er zitten 2 Lambda-sondes op, 1 vlak voor, 1 vlak na de kat. 4draads.  De eerste blijft bij draaiende motor tegen de 0.5v dc hangen (0.5-0.52), De tweede schommelt fors tussen 0.25-0.75Volt DC.

Auto draait perfect, niet echt zuinig. Kleur bougies blank, bijna als nieuw, met neiging naar wit. In tegenstelling tot wat ik zou vermoeden, wijst dit toch niet op te rijk mengsel, terwijl de resultaten lijken te wijzen op onverbrande gassen/brandstof.

Kan ik er met redelijke zekerheid van uitgaan dat het vervangen van sonde 1 de resultaten zal verbeteren (hij draait blijkbaar al 5000 km met die waarden). Een maand geleden is motormanagement lampje gaan branden, na lange snelwegrit, slechte werking kat, maar na een reset is dat niet meer teruggekomen.

Gemeten

Bougies ok, LuFilter ok, temp ok,

Load pct 3.1 %

SHRTFT1 bij 70-75° C  3.1-7.1%

SHRTFT1 bij 90°C   -0.8   1.6 %

LongFT1    0%

MAP (kpa) 29

sparkadv 9-14

IAT 50°C

Bijgewerkt door KLUS op 16-04-2013 12:39
Bijgewerkt door KLUS op 16-04-2013 13:00
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken