Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Stuurbekrachtiging werkt niet

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Hyundai
Merk
Hyundai
Hyundai
Model
i10
Type
i10
Carrosserie
mpv
Bouwjaar
2008/5
Brandstof
Benzine
Vermogen
49 kW
Motorcode
G4HG
KM stand
18191
Onderwerpen
Elektronica
Stuurinrichting

Aantal reacties: 13
Aantal maal bekeken: 2780

Gepost: 14-01-2013 18:11
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Collega's,

Hier een I10 waarbij de stuurbekrachtiging niet meer werkte. Komt vaker voor. Motor van bekrachtiging en stuurapp. bij stuurkolom vervangen. 2 weken zonder problemen gereden. Nu weer terug met foutcode c1292 en c 1291 (zie bijlage). het vreemde is dat na het starten de systeemspanningsverzorging terugloopt van ongeveer 9V naar 0V. Op de aansluitingen zelf meet je dat niet meet de multimeter.

Dynamo, massapunten etc. nagezien voor zover mogelijk. Schema van deze auto heb ik helaas niet, dus als iemand daar mee kan helpen.

Iemand bekend met dit probleem?

Uitgelezen met

Bosch \kts

Foutcodes

C1291 C1292

Downloads (2)

  • hyundai-i10.xps
  • hyundai-spanning-daling.xps


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 14-01-2013 19:33
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5469 bijdragen

Dus eerst werkte stuurbekr. helemaal niet meer. Je hebt toen alles vervangen en toen deed die het weer. Nu twee weken later weer het probleem??

Heb je alles ingeleerd wat moest? Wat zegt de leverancier van de vervangen onderdelen ervan? Hyundai heeft toch 7 jaar garantie of toen nog niet?

Gepost: 14-01-2013 20:02Dit is de oplossing
Professional

hobbyman


Lid sinds: 30-11-2007
1035 bijdragen

Hoop dat het bijsluiten lukt hoor nooit gedaan.

Maar foutcode wijst naar je torksensor wat je al vervangen heb! Dus weer kapot?

Maar zit een meting bij dus succes ik hoor evt nog wel.

@ iwan dat is Kia hyundai nu 5 jaar en oudere type 3 jaar.

Staat op de achteruit vermeld om af telezen.Weet niet datum overgang.

Downloads (2)

  • i-10--2008.docx
  • meting-i-10-2008.docx


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 14-01-2013 20:30
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Dank heren, kan ik weer verder. Nee, auto geen garantie meer. Inleren was niet nodig. Laat ik het zo zeggen, alles werkte direct. Zal morgen dealer eens bellen. Wel toen al geinformeerd of er een software update beschikbaar was m.b.t. dit probleem, maar dat was er niet.

Gepost: 14-01-2013 20:38
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5469 bijdragen

 Lijkt me toch dat je op ze minst stuurhoek moet inleren??

Gepost: 14-01-2013 21:00
Specialist

HellaTechnischTeam

Technisch Specialisten
Hella BV
Anders/Overig

Lid sinds: 01-07-2008
70 bijdragen

 Hierbij het schema vanuit HGS-data.

 

 

Downloads (1)

  • diagram_hyundai-i10~8-servostyring-2008-2010.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 14-01-2013 21:45Dit is de oplossing
Professional

hobbyman


Lid sinds: 30-11-2007
1035 bijdragen

Extra schrijven gevonden reden foutcode,s

En productie datum,s

Downloads (1)

  • i-10-torque-sensor.docx


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 14-01-2013 23:04
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6166 bijdragen

 Even aanmelden en mooie bijdrages (downloads) heren.Zat zelf  te denken aan een beschadigd kabbelboompje of problemen met kontaktjes in een stekker of  zekering..

Gepost: 15-01-2013 07:14
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Mijn dank is weer groot. Ik ga aan de slag en koppel het weer terug.

Gepost: 27-01-2013 15:40
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

Torq sensor vervangen en probleem is opgelost. Je moet de complete stuurkolom uitbouwen en de sensor vervangen. Klusje van goed 2 uur.

Eerst torq sensor getest m.b.v. document van Hobby man. Deze test was eigenlijk goed, behalve dat de voeding 5,2V was en volgens het document > 7V moest zijn. Toch gezien de foutcodes de sensor vervangen. Werkt nu weer goed en ook nu is de voeding 5,2 V.

Als rede voor deze storing wordt opgegeven: "Het koelmiddel van het ESP komt in de torque sensor". Ik heb echter geen smeerboel gezien.

Zoals ze bij AC-tronics zo mooi kunnen zeggen: fout niet kunnen reproduceren, maar dat betekend niet dat het apparaat niet defect kan zijn.

Allen weer bedankt.

Gepost: 27-01-2013 23:25
Topmonteur

marcel9519

Anders/Overig

Lid sinds: 01-01-2008
1126 bijdragen

wat bedoelen ze dan met koelmiddel van de ESP?

Gepost: 28-01-2013 07:10
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

 

marcel9519 schreef:

wat bedoelen ze dan met koelmiddel van de ESP?

 

Koelmiddel in de electromotor van de stuurbekrachtiging neem ik aan. Electronic Steering Power. Je zou eerder EPS verwachten, maar ja....

Bijgewerkt door autototaal op 28-01-2013 07:11
Gepost: 28-01-2013 19:46
Professional

hobbyman


Lid sinds: 30-11-2007
1035 bijdragen

Mooi dat het gelukt is.

Maar zat de sensor niet in je eerste vervanging erbij? Of was de nieuwe weer kapot?

Gepost: 28-01-2013 19:53
Topmonteur

Autototaal

Eigenaar, 1e autotechnicus, apk keurmeester
Jan Doornenbal / Auto Totaal Houten
Universeel

Lid sinds: 21-11-2007
1165 bijdragen

 

hobbyman schreef:

Mooi dat het gelukt is.

Maar zat de sensor niet in je eerste vervanging erbij? Of was de nieuwe weer kapot?

 

De motor en het stuurapp. waren vervangen, maar de sensor zit in de stuurkolom (zie jouw document). Deze was niet vervangen. Waarschijnlijk door het vervangen van de electromotor, heeft de sensor weer even gewerkt.