Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Slecht starten P0335 blijft steeds terug komen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Opel
Model
Astra
Type
Astra-F
Carrosserie
hatchback
Bouwjaar
1996/4
Brandstof
Benzine
Vermogen
85 kW
Motorcode
x18xe
KM stand
170823
Onderwerpen
Foutcodes
Starten / niet aanslaan

Aantal reacties: 21
Aantal maal bekeken: 4181

Gepost: 15-12-2011 10:55
Professional

Osojnik


Lid sinds: 15-12-2011
11 bijdragen

Beste collega's

Wij hebben hier een opel astra F x18xe motor.

Deze start zeer slecht (pas na minuten doorstarten)

Bij uitlezen bleekt foutcode P0335 Toerental signaal onjuist.

Dan hebben wij BDP sensor nagemeten en bleekt de hele bedrading defect te zijn.

Deze sensor hebben wij vervangen en het probleem doet zich nog steeds voort.

Distributietiming staat perfect, nokkenassensor gemeten ook goed, bobine getest, voeding bobine

gemeten ook goed.

Bougiekabel en bougies zijn 4weken geleden al vervangen.

Bij lopende motor heb ik de stekker van de BDP sensor los gekoppeld en deze blijft gewoon lopen

(hieruit blijkt dat deze het signaal van de nokkenassenor pakt).

Dit probleem blijft vaker te zijn maar is nog niet echt een oplossing van gekomen.

Weet iemand raad?

Mvg Marcel

 

Gemeten

Nokkenassenor Bobine Voeding bobine BDP sensor Distributietiming Compressietest

Uitgelezen met

Snap on scanner mt2500

Foutcodes

P0335

Gepost: 15-12-2011 12:05Dit is de oplossing
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6515 bijdragen

Slaat motor wel direct aan op remmenreiniger?Wordt relais brandstof pomp wel direct aangestuurd, voldoende hoge brandstofduk, draait pomp wel?Waarden temp. inl.lucht en koelvloeistof in ecu uitgelezen?

Op kontakten multistekker ecu, de signalen ook gecontroleerd van nokkenas- en krukassensor tijdens starten cq betreffende bedrading belast doorgemeten tot aan ecu?

Gepost: 15-12-2011 12:21
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1456 bijdragen

Osojnik,

Heb je de BDP sensor gecontroleerd met de scoop?

Ik vermoed dat je signaal van de BDP - sensor niet aan komt bij de ECU.

Het langer moeten starten heeft volgens mij te maken met dat de ECU het signaal van de nokkenas positiesenor pakt om de motor aan te laten slaan.

Gepost: 15-12-2011 12:51
Professional

Osojnik


Lid sinds: 15-12-2011
11 bijdragen

Beste collega's

Alvast bedankt voor de snelle reactie's!

een brandstofprobleem is het zeker niet start ook niet bij inspuiten met remmenreiniger

Het signaal naar de bobine ontbreekt in het begin totdat deze pakt vanuit de nokkenassenor wat Monk ook al zei.

Monk en Pedro: Ik zal eens idd de signalen vanuit de BDP en ECU controleren op de stekker ECU.

Ps. de scoopbeelden moeten toch kloppen aangezien er een nieuwe sensor op is en de luchtspeel goed is (niet afstelbaar) dan zou t uiteindelijk in de kabelboom zelf zijn, toch?

 

Mvg marcel

 

Gepost: 15-12-2011 17:49
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6515 bijdragen

Osojnik schreef:

Monk en Pedro: Ik zal eens idd de signalen vanuit de BDP en ECU controleren op de stekker ECU.

Ps. de scoopbeelden moeten toch kloppen aangezien er een nieuwe sensor op is en de luchtspeel goed is (niet afstelbaar) dan zou t uiteindelijk in de kabelboom zelf zijn, toch?

 

Inderdaad, meten is zeker weten. Ook niet onverstandig om alsnog bedrading van ecu naar bobine belast  te testen , indien wél een  uitgaand  signaal bij multistekker ecu tbv aansturing bobine.

Gepost: 19-12-2011 14:51
Professional

Osojnik


Lid sinds: 15-12-2011
11 bijdragen

Beste collega's

Ik had me toch nog eens voorgenomen om de (nieuwe) BDP sensor te meten (stekker los getrokken)

Tussen pen 1 en 2 zit een weerstand van 0.335 K ohm. tussen 2 en 3 krijg ik helemaal geen waarde ongeacht hoe hoog ik de meter instel.

Zou de dit toch de boosdoener zijn? Signaal spanning schommelt tussen 0 en 7 Volt en volgends Autodata moet deze accu spanning zijn (12,10 V).

Hierbij gaat het om een imitaties. 

Groet Marcel

Gepost: 19-12-2011 15:38
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1456 bijdragen

 Marcel,

Heb je de scoop ingesteld op wisselspanning. De BDP is een inductieve sensor.

Informatie:

  1. De weerstand is niet meetbaar.
  2. Met losgetrokken stekker van de BDP - sensor
  3. Klem 1 van de stekker 11 tot 15 Volt ten opzichten van accu min
  4. Klem 2 van de stekker 11 tot 15 Volt ten opzichten van accu min
  5. Klem 3 van de stekker 11 tot 15 volt ten opzichte van accu plus

 

  1. Scoop aansluiten op pen 16 en 24 van je ECU
  2. Daar moet je een sinus signaal  meten met minimale spanning van 10 Volt.

 

 

 

Gepost: 19-12-2011 18:11
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6515 bijdragen

De vraag is of er wel de juiste sensor is geleverd/gemonteerd. Vanaf motornr 14142429, wordt een hall sensor voorgeschreven (bron h-base).

Deze heeft wel te meten weerstanden.Nl tussen 2&3 0.30-0.50 ohm en tussen 1&2 10-14 ohm.Tenslotte een minimale signaalspanning van 1.50V tussen kontakten16 & 24 ecu.

Downloads (1)

  • mijngrossier-krukassensor-astra-f.mht


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 19-12-2011 20:25
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5538 bijdragen

Ik zou een beetje opletten met weerstand meten aan hall-sensoren. Als jij een multimeter hebt met een 9V batterij en die spanning wordt op een 5V hall-sensor gezet dan kun je die wel weg gooien.

Gewoon meten zoals Monk aangeeft.

Gepost: 19-12-2011 20:38
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6515 bijdragen

iwan schreef:

Ik zou een beetje opletten met weerstand meten aan hall-sensoren. Als jij een multimeter hebt met een 9V batterij en die spanning wordt op een 5V hall-sensor gezet dan kun je die wel weg gooien.

Gewoon meten zoals Monk aangeeft.

Je hebt gelijk Iwan, slordig van mij om dit niet te vermelden. Voedingsspanning sensor bepaalt of er wel of niet een weerstandsmeting  aan sensor mag worden gedaan, mbv een multimeter met een 9v blok.

Gepost: 19-12-2011 21:39
Professional

RDO


Lid sinds: 01-11-2011
5 bijdragen

Osojnik,

 

Je hebt de bedrading vervangen van inductieve sensor. Heb je de nieuwe bedrading wel getwist? Als je dit niet doet ontstaat er soms veel storing op het signaal. Vooral bij lage toerentallen en een lage opgewekte spanning van de sensor kan dit problemen geven.

 

Als je een scoop hebt, meet dan eens het signaal aan de ECU, als je gekke pieken ziet weet je genoeg. 

 

Overigens wordt er gepraat over het meten van weerstand aan Hall sensoren. Het meten van weerstand aan een Hall element is nutteloos! Google even heren en je vind waarom! Je kan bij lopende motor een scope gebruiken, of als je enkel een multimeter hebt, contact inschakelen en handmatig de motor draaien en uitgangspanning meten.

 

Succes!

Gepost: 19-12-2011 23:13
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5538 bijdragen

Eigenlijk is Bosch en RDO de enige die het over een inductieve sensor hebben. In autodata, tollerance data staan allemaal hall-sensor vermeldingen. Ook is de tekst van Bosch over een hall-sensor, alleen noemen ze het een inductieve sensor en geven ze een scoopbeeld van een inductieve. Echter er zijn niet veel inductieve sensoren die een 12V op hun signaaldraad hebben. Ben benieuwd of TS een scoop heeft en het signaal kan meten bijde sensor en bij de ecu.

Gepost: 20-12-2011 00:35
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6515 bijdragen

Had nog ergens een leuk bestandje staan, voor de geinteresseerden.

Downloads (1)

  • toerental-sensoren.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 20-12-2011 08:51
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1456 bijdragen

 @ Osojnik, 

Kan jij nu ons vertellen "wat voor type sensor de BDP sensor is?

Is het een inductieve - sensor  of een een hall - sensor.

Daar ben ik nu benieuwd naar.

Gepost: 20-12-2011 11:31
Professional

Osojnik


Lid sinds: 15-12-2011
11 bijdragen

Hallo mensen,

Sorry voor late ractie schijnbaar krijg ik geen bericht meer als erop word gereageerd.

Het bedraagt een inductieve sensor (zoals abs enz). en valt volgends autodata en electronica storing boek onsteking wel te meten.

Citeer: aansluitpunten 1 en 2 10.3 Ohm-14,3 Ohm

            aansluitpunten 2 en 3 0.3-0.5 Ohm.

Controleer o f de wagen van contact af staat, ontkoppel de multistekker van de sensor

(onder kabelboombehuizing bij luchtfilter)

Net Opel garage gebeld ,hun zeiden was bekend probleem maar als hun een (orginele) inbouwen

was het opgelost.orginele artiekelnummer: 90 506 103

Ik laat zo een andere komen en probeer deze uit.

Gr Marcel

Gepost: 20-12-2011 11:59
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6515 bijdragen

Osojnik schreef:

Het bedraagt een inductieve sensor (zoals abs enz). en valt volgends autodata en electronica storing boek onsteking wel te meten.

Citeer: aansluitpunten 1 en 2 10.3 Ohm-14,3 Ohm

            aansluitpunten 2 en 3 0.3-0.5 Ohm.

Zelfde weerstands waarden, die ik reeds heb aangegeven. H-base is niet altijd even consequent , in benoeming  type sensor .Als bedrading inderdaad goed is (belast gemeten) en goed afgeschermd,geeft een originele sensor hopenlijk de oplossing.

Welke autodata gebruik jij?

Gepost: 20-12-2011 12:32
Topmonteur

Monk


Lid sinds: 21-11-2007
1456 bijdragen

 Marcel,

Het is een inductieve sensor dat is nu duidelijk.

Heb je al met de scoop op pen 16 en 24 gemeten?

Als de bedrading tussen stekker van BDP - sensor en ECU niet goed is dan zal op de originele sensor ook weer een fout worden aangegeven.

Dit is om te voorkomen dat zinloos onderdelen gaat vervangen

 

PS staat dat vinkje wel aan bij toevoegen reactie

Gepost: 20-12-2011 14:43
Professional

Osojnik


Lid sinds: 15-12-2011
11 bijdragen

Hoi ,

Ik had eens gemeten achter de stekker (die naar ecu gaat) met de stekker ingestoken.

Pen 1 (witte kabel) Contact uit 0.00V

                               Contact aan 6.78V

                               Tijdens starten 10.8V

Pen 2 (Blauwe kabel) Contact uit 12.15V

                                    Contact aan 12.15V

                                    Tijdens starten 10,46 V

Pen 3 (geel kabel) Contact uit 0.0V

                              Contact aan 0.0V

                              Tijdens starten 0.30 V   <<<< ??

Dus het gaat hier om ingestoken toestand in normale toestand en heb achter de stekker gemeten die naar de ecu toe loopt.

En wat je ziet bij Pen 1 tijdens op contact zetten is deze 6.78V en in uitgetrokken toestand 12.10V

Helaas heb ik scoop beschikbaar.

Maar misschien kunnen jullie hier wat mee .

Gr Martel 

Gepost: 20-12-2011 17:29
Professional

RDO


Lid sinds: 01-11-2011
5 bijdragen

Wel wat rare waardes maar wellicht is het signaal (indien het dus echt een inductieve sensor is) gesuperponeerd, Oftewel niet signaal vanaf 0 volt maar een bepaalde spanning. Ik denk dat je nu de spanningen hebt gemeten met je multimeter op gelijkspanning. Een inductieve sensor geeft een wisselspanning uit, en moet je dus ook zo meten. De gele draad continu 0 volt kan een ontstoringsdraad zijn..

Ik moet wel zeggen dat de blauwe draad bij uitgeschakeld contact 12 volt erg raar is. Geen verklaring voor.

 

Nogmaals de vraag, als je nieuwe kabels hebt gemonteerd, heb je dan de signaaldraden getwist?

 

Succes met zoeken Marcel

Gepost: 21-12-2011 14:40Dit is de oplossing
Professional

Osojnik


Lid sinds: 15-12-2011
11 bijdragen

Beste RDO,

Iet rare waardes maar er niet alleen de bedrading vervangen gewoon de complete sensor met nieuwe bedrading en stekker.

Maar het probleem verholpen gewoon orginele sensor en werkt perfect.

Hieruit blijkt dat idd goedkoop ook duurkoop kan zijn.

Nogmaals super bedankt voor de moeite en reacties.

Gr Marcel

 

Gepost: 21-12-2011 18:07
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6515 bijdragen

pedroo schreef:

Op kontakten multistekker ecu, de signalen ook gecontroleerd van nokkenas- en krukassensor tijdens starten cq betreffende bedrading belast doorgemeten tot aan ecu?

Mooi dat het is opgelost, juiste (meet)gereedschap en juist hanteren, is tegenwoordig onmisbaar.

Gepost: 22-12-2011 09:36
Professional

MaartenL

AMT redactie
Reed business

Lid sinds: 29-08-2011
138 bijdragen

Ik heb ook een 'dit is de oplossing' bij Pedroo geplaatst, aangezien hij een bijdrage had in de oplossing.

Gr. Maarten