Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Zafira B dc P242F

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Opel
Merk
Opel
Opel
Model
Zafira
Type
Zafira-B
Bouwjaar
2010
Brandstof
Diesel
Motorcode
A17DTJ
KM stand
50.000
Onderwerpen
Motor

Aantal reacties: 14
Aantal maal bekeken: 2245

Gepost: 10-08-2011 20:28
Topmonteur

Christophe


Lid sinds: 23-11-2008
249 bijdragen

Collega's,

Vandaag is er een Zafira B binnengekomen met P242F als defectcode; roetfilter overbelast. De wagen was hier enkele weken geleden al eens geweest met dezelfde defectcode. Bij Opel is er een TSB van deze dc; het motorstuurapparaat herprogrammeren (verbeterde regeneratielogica) en een statische regeneratie uitvoeren.

Enkele weken geleden hebben we dit dus uitgevoerd en laten vertrekken in de waan dat alles opgelost zou zijn. Nu staat de wagen hier opnieuw met hetzelfde probleem. Er komt trouwens volgende week nog een Zafira met dezelfde motor binnen met hetzelfde probleem, tsb uitgevoerd en na enkele weken is het weer van dat.

Heeft er iemand van jullie al hetzelfde voorgehad? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die dit voorheeft aangezien, ik er 2 op een week heb.

Ik heb nog geen drukken of dergelijke bekeken wegens nog geen tijd gehad.

 Christophe

 

 

Gemeten

Nog niets, morgennamiddag...

Uitgelezen met

Tech 2

Foutcodes

P242F roetfilter overbelast.

Gepost: 10-08-2011 20:54
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
206 bijdragen

Christophe ,

Betekent dit niet dat er te veel afgebroken regeneraties na elkaar zijn geweest ( ben niethier zeker van ) 

 

Bekijk morgen eens het drukverschil .

 

Bij deze motoren wordt het drukverschil gebruikt als parameter voor het regeneren , in tegenstelling tot bv. z19dt , z13dt

Als het lukt best eens dynamische regeneratie uitvoeren

Gr , Migi

Gepost: 10-08-2011 21:40
Topmonteur

Christophe


Lid sinds: 23-11-2008
249 bijdragen

Migi,

De zafira die nu is binnengekomen, komt net terug van reis. Het zou me verwonderen mochten er teveel afgebroken regeneraties zijn.

het drukverschil in de roetfilter zal volgens mij wel te groot zijn, maar ik zoek de oorzaak...

Ik ga morgen eerste werk eens kijken of onze tech 2 wel up-to-date is, wie weet is het nog de oude software, dit wordt dikwijls eens vergeten. Ofwel dat ze hem via gds geupdated hebben dan zou het niet kunnen. Ik moet overnemen van Bartie, die is nog met verlof daarom ben ik maar half op de hoogte van de reeds uitgevoerde werken.

half off-topic; hebben wij samen die cursus dpf niet gevolgd? dat heb ik nu wel onthouden van die cursus... :-)

Migi schreef:

 

Bij deze motoren wordt het drukverschil gebruikt als parameter voor het regeneren , in tegenstelling tot bv. z19dt , z13dt

TSB 2678

 

Modellen: Motoren: Optie:
Astra-H 2008...2010,Astra-J 2010,Zafira-B 2008...2010 Z17DTJ| Z17DTR| A17DTJ| A17DTR,A17DTJ| A17DTR,Z17DTJ| A17DTJ| A17DTR


Klacht: Klant klaagt over gebrek aan vermogen en een brandend SVS-lampje. Bij het uitlezen van TC’s blijkt dat defectcode P242F en/of P2003 zijn opgeslagen ondanks een succesvol doorlopen regeneratiecyclus.


Oorzaak: DPF verstopt door onjuiste regeneratiesoftware.
Productie: N.v.t.

Oplossing:
Bij klachten van klanten dient u als volgt te handelen:

1.) Controleer het gehele laadluchtsysteem op lekkage, zoals
gebarsten of loszittende slangen, losse klemmen, loszittende of
niet goed werkende uitlaatgastemperatuursensoren, etc.


2.) Wanneer u geen afwijking vindt, wist u de TC en
voert u een serviceregeneratie uit. Lever de auto hierna af
aan de klant.


 


 

 

 


 

Gepost: 10-08-2011 22:51
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5516 bijdragen

Goed op luchtlekkages controleren en EGR werking.

Gepost: 11-08-2011 19:22
Topmonteur

Christophe


Lid sinds: 23-11-2008
249 bijdragen

Ik heb er mij niet veel zorgen in gemaakt, direct gebeld naar ETAC. Na veel aandringen konden ze me daar toch melden dat er nieuwe software komt in het 2de deel van 2011 (binnenkort dus).

Ik heb nu een regeneratie gedaan en de klant laten vertrekken na een vlugge controle op luchtlekken.

Aangezien er nogmaals een betere software komt zal ik niet verder zoeken.

 

Christophe

Gepost: 11-08-2011 20:48
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
206 bijdragen

Bedankt Christophe , Goed om weten ! 

Gepost: 11-08-2011 21:36
Professional

motormuis


Lid sinds: 10-01-2008
15 bijdragen

ik heb dit probleem ook al een paar keer mee gemaakt waarvan ook 1 hardnekkige. hier zat het probleem in de injectors die niet goed inspoten. laat de injectors eens testen op goeie inspuiting en hoeveelheid inspuiting. je kunt dit met de tech 2 ook bekijken voordat je ze uitbouwt door een cilinderbalanstest te doen. de waardes van de injectoren mogen niet te veel afwijken. dit hadden ze je bij etac ook even moeten vertellen. helaas weten ze daar ook niet allemaal hetzelfde over deze materie.

Gepost: 11-08-2011 21:59
Topmonteur

Christophe


Lid sinds: 23-11-2008
249 bijdragen

Het is toch raar dat er een 2de upgrade van de software komt nietwaar?

Ik heb de klant laten vertrekken, mocht het te erg worden, zal ik dus beginnen met de injectoren. Volgende week verwacht ik nog een Zafira met hetzelfde probleem.

aangezien je al enkele wagens gehad hebt met dit probleem, waar zat de oorzaak bij de anderen?

Christophe

Gepost: 11-08-2011 22:481
Professional

motormuis


Lid sinds: 10-01-2008
15 bijdragen

de motor met de injectoren was een z17dtj, maar die is vergelijkbaar met de a17dtj. ik heb ook een a17dtj gehad die had foutcode p242f in combinatie met een foutcode op de gloeistiften. deze motoren gloeien ook na zoals je wel zult weten maar dat gebeurde dus niet waardoor het roetfilter extra snel vervuilde met foutcode p242f als gevolg. was nog een grote zoektocht maar uiteindelijk was de bedrading tussen voorgloeistuurapparaat en motorstuurapparaat de oorzaak, maar die foutcode van de gloeistiften heb jij niet dus ik zou eerst de cilinderbalanstest doen en als de injectoren veel afwijken van elkaar dan zeker laten testen!

Gepost: 24-08-2011 12:43
Topmonteur

Christophe


Lid sinds: 23-11-2008
249 bijdragen

Het probleem is dus niet opgelost. Wachten op de nieuwe software is zinloos, alle 300 km MIL lampje aan en geen vermogen. Na eerst een EGR klep gewisseld te hebben, werd besloten de 4 injectoren te laten testen. 

Alle 4 injectoren zijn ok bevonden maar met de opmerking dat de test niet 100% sluitend is..... 

Nu hoorde ik laatst van MIGI dat er blijkbaar een probleem zou zijn met de brandstof die de injectoren beschadigt (als ik dat goed begrepen heb) en dat Tunap een oplossing zou hebben.

Nu zijn we wel al zo ver dat het opvalt dat al onze "roetfilter-probleemwagens" rijden met TOTAL EXCELIUM brandstof. 

MIGI? Iemand?

 

Christophe 

Gepost: 24-08-2011 14:26Dit is de oplossing
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
206 bijdragen

Christophe ,

Christophe schreef:

   Nu zijn we wel al zo ver dat het opvalt dat al onze "roetfilter-probleemwagens" rijden met TOTAL EXCELIUM brandstof. 

MIGI? Iemand?

 

              

Klopt , hebben ze bij TUNAP ook gezegd : De meeste problemen met Total EXELIUM

Het probleem Zou liggen bij de chemische verbinding tussen Diesel en BIO DIESEL , hierdoor wordt de injector naald vervuild en aangetast , net zoals roet 

 

2 xTunap 127 om  de injectoren te reinigen , motor draait volledig zuiver op dit product ( stationair) http://www.tunap.com/de/bereiche/automotive/produkte/p127.html

 

Daarna laag brandstofpeil programmeren

Additief aan brandstof toevoegen TUNAP983

Downloads (1)

  • picture0006.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 24-08-2011 19:12
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5516 bijdragen

Wat bedoel je met " laag brandstofpeil programmeren"

Gepost: 25-08-2011 11:21
Professional

Migi

technieker

Lid sinds: 11-09-2010
206 bijdragen

Dit kun je met tech2 bij warme motor programmeren , de ecu leert de inspuithoeveelheid van elke verstuiver afzonderlijk.

beschrijving TIS:

Doseringscorrectie per geselecteerde cilinder Bij deze testprocedure loopt de motor terwijl de correctieparameters van de brandstofbalancering actief zijn. De correctiedosering kent een compensatie die wordt opgeteld bij de ingespoten hoeveelheid om een trillingsvrije motorloop te verkrijgen. Het cilinderspecifieke motortoerental wordt ook geleverd. Een hogere doseringscorrectie voor de cilinderbalancering levert een verstuiver op die meer tijd nodig heeft om een bepaalde hoeveelheid in te spuiten voor het vereiste koppel

Gepost: 25-08-2011 19:53
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5516 bijdragen

Okay, bedankt.

Gepost: 01-09-2011 19:30
Topmonteur

Christophe


Lid sinds: 23-11-2008
249 bijdragen

We hebben geen reinigingsmiddel gebruikt maar we hebben wel 4 injectoren uit een andere auto gehaald. Na 3000 km rijden heeft de klant nog steeds geen probleem ondervonden.

Misschien zorgt de Total Excellium na verloop van tijd toch voor een vervuiling van de injectoren. De test van de injectoren was in ieder geval goed, dus je mag je niet blindstaren op die test.... waar zijn we mee bezig!

We zullen alleszins contact opnemen met tunap om hun product te testen.

 

Christophe