Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Foutcode P0441 16825 EVAP Emission Control en benzine lucht

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Seat
Merk
Seat
Seat
Model
Ibiza
Type
Ibiza
Bouwjaar
2004
Brandstof
Benzine
Motorcode
1.8 20v turbo
Onderwerpen
Brandstof(systeem)
Foutcodes
Overige problemen

Aantal reacties: 3
Aantal maal bekeken: 5615

Gepost: 15-05-2009 10:51
Professional

Nils


Lid sinds: 14-05-2009
3 bijdragen

Iemand bekend met de volgende foutcode?


16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
        P0441 - 35-00 -  -


Deze code blijft bij mij terug komen. De auto stinkt de laatste tijd ook erg naar een vebrande olie/benzine lucht. De auto verbruikt overigens geen druppel olie verder dus het zal vast wel met de tankontluchting te maken hebben.

Verder heb ik ook al gegoogled op deze storing, volgens mij heb ik alle fora waar de code voorbij is gekomen al gehad. Meestal is de tankontluchting verstopt doordat de tank te vol is gegooid, of de N80 is kapot, maar dat is beiden niet bij mij het geval.

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16825.html
 
Mogelijke oorzaken:
- Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) faulty/jammed
- Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) faulty/jammed
- Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing faulty
- Lek en/of blokkade in de slang(en) tussen de ontluchting van de tank en het gasklephuis (Throttle Body) 
 
Mogelijke oplossingen:
- Lek in de inlaat
- Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) - Perform Output Test
- Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115)
- Check Evaporative Emission (EVAP) Canister - Perform Basic Setting
- Controleer de slangen tussen de tank-ontluchting en het gasklephuis (Throttle Body)

Ik heb met een output test in VCDS de N80 getest. Deze klinkt alsof hij gewoon werkt.
Ik heb de vacuum slangen nagekeken in het motorcompartiment, en ik kan geen lekkage vinden. De vacuum slang die aagesloten zit op de N80 gaat vervolgens ergens links de carosserie in naar onder toe (richting het koolstoffilter dus waarschijnlijk). Weet niet hoe ik die zo makkelijk op lekkage kan testen aangezien ik nu zo snel even geen brug tot mijn beschikking heb dus ook niet zo makkelijk na kan kijken hoe deze buis precies onder de auto loopt. Het lijkt me toch dat deze goed beschermt is en niet zomaar lek kan raken.


En heeft iemand een idee waar de N115 zich bevind? Die heb ik namelijk nog niet gecontroleerd. Kan het kloppen dat deze zich achter in de wielkast bevindt op het koolstof filter zelf?

Aangezien het gepaard gaat met stank verwacht ik dus een lekkage. Is er een bekende plek in de Ibiza waar deze lekkage aan het tankontluchtssysteem als eerst/vaak voorkomt?


 

Gepost: 15-05-2009 12:10
Professional

Nils


Lid sinds: 14-05-2009
3 bijdragen

Ondertussen alweer wat verder.

Hieronder even in makkelijk technishc omdat ik mijn antwoord van een ander (niet technisch) forum heb gekoppierd..

 

Ik ben er achter dat de N115 helemaal niet met ouput tests is te controleren in VCDS.

Verder heb ik de weerstand over de N80 gemeten. Deze is 26 ohm en dus normaal voor die klep. Vervolgens heb ik een vervangingsweerstand aan de stekker van de N80 gehangen en in basic settings heb ik met groep 70 een test gedaan om de N80 te controleren.

Dit moet met een gestarte auto. Hij gooit de klep dan langzaam aan open, je ziet het percentage dat hij open staat in VCDS oplopen. Het voltage van de multimeter liep evenredig op, dus hij krijgt ook gewoon een goed signaal.

Dit systeem zit er op om tank dampen af te voeren. De dampen in de tank komen via een leiding in het koolstof canister te zitten. Om de zoveeltijd zal de auto dit filter legen. Hier zit een ingewikkelde regeling achter in het motormanagement systeem. Er loopt een vacuum leiding van het inlaat spruitstuk naar dit koolstof canister filter toe. Deze wordt onderbroken door de N80 klep die dus regelt hoeveel benzine dampen er in de inlaat toegelaten worden. Als hij ver open staat komt er dus veel benzine damp bij.

Dit heeft als gevolg dat de auto natuurlijk te rijk gaat lopen. Om deze reden gooit hij nooit de klep in één keer open, maar heel langzaam aan beetje bij beetje. Het motormanagement kan dan heel nauwkeurig bepalen, aan de hand van de waarden van de lambda sonde, hoeveel minder de injecotren in moeten spuiten bij een bepaalde stand van de N80 klep. Deze waarden slaat hij op in het geheugen.

Ik heb de volgende test uitgevoerd in VCDS met en zonder de N80 klep. Zonder de N80 heb ik er een vervangingsweerstand aan gehangen zodat de auto denkt dat de klep nog aanwezig is.

In VCDS in Select 01 [Engine] heb ik een [basic settings] 04  test uitgevoerd.
Vervolgens groep 070 opstarten, dan zie je rechts staan of hij wel of niet bezig is met het uitvoeren van de test (Test ON of Test OFF)

In het linker scherm zie je het percentage dat de klep geopend wordt. Zodra de test start zie je deze langzaam oplopen tot 100%.
In het tweede venster zie je welke correctiefactor hij toe moet passen op de Lambda waarde om op de gewenste lambda waarde te blijven.

Dit tweede venster loopt bij mij zonder klep (dus er komen geen dampen in de inlaat) richting de  -0.8 %
Een min-waarde betekend dat hij iets te rijk loopt. Bij iemand die niet net zijn ECU heeft gereset zal er zonder klep waarschijnlijk gewoon 0 staan.

Als de test voldaan is staat er rechts "EVAP NOT OK" en heb ik de bovenstaande foutcode. De reden hiervoor is dat hij verwacht dat hij heel erg veel moet bijregelen met de N80 open, maar er komt geen benzine damp, dus klopt er iets niet.

Vervolgens de test nog eens uitgevoerd, maar nu met de N80 er aan.

Je ziet nu dat hij wel degerlijk benzine damp krijgt. De lambda correctie factor loopt namelijk hoger op. Nu gaat hij bij een volledig open klep naar -6.0 %. Toch zegt hij aan het einde van de test dat de test nog steeds niet goed is.


Nu volgt mijn verzoek,

Zou iemand deze test aub ook met zijn 1.8t uit kunnen voeren met vagcom of vcds. Dus in engine een basic settings op groep 70, even wachten tot hij test, en dan kijken welke lambda correctie waarde hij geeft?

Dan weet ik namelijk of ik echt een groot lek heb, of dat de leiding slechts verstopt zit, of dat hij te veel, of juist te weinig krijgt.

Of is er heel toevallig iemand op het forum die weet welke waarde hij hier normaal zou moeten geven..

Gepost: 15-05-2009 19:40
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
5499 bijdragen

Als je toch met de muis op het meetwaarde getal gaat staan dan geeft deze toch de waarde wat die hoort te zijn. Ik weet dit niet zeker of dat altijd zo is. Wij hebben de vagcom nog maar net.

Groeten Iwan
Gepost: 15-05-2009 22:42
Professional

Nils


Lid sinds: 14-05-2009
3 bijdragen

Dit is niet een aanpassingsveld, dit is een basic setting, hiermee kan je testst uitvoeren aan de hand van gegevens die je normaal via Measurements Blocks ook uit kan lezen.

Meetwaarde blokken hebben geen standaard waarde, maar alleen een gemeten, of ingeleerde waarde. Het betreft hier om een ingeleerde waarde die dus altijd variabel is.

Gaat mij er dus om dat ik een indicatie heb in welke richting standaard waarden behoren te zijn.

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren