Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Foutcode P0441 16825 EVAP Emission Control en benzine lucht

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Gepost: 15-05-2009 10:51
Professional

Nils


Lid sinds: 14-05-2009
3 bijdragen

Iemand bekend met de volgende foutcode?


16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
        P0441 - 35-00 -  -


Deze code blijft bij mij terug komen. De auto stinkt de laatste tijd ook erg naar een vebrande olie/benzine lucht. De auto verbruikt overigens geen druppel olie verder dus het zal vast wel met de tankontluchting te maken hebben.

Verder heb ik ook al gegoogled op deze storing, volgens mij heb ik alle fora waar de code voorbij is gekomen al gehad. Meestal is de tankontluchting verstopt doordat de tank te vol is gegooid, of de N80 is kapot, maar dat is beiden niet bij mij het geval.

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16825.html
 
Mogelijke oorzaken:
- Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) faulty/jammed
- Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) faulty/jammed
- Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing faulty
- Lek en/of blokkade in de slang(en) tussen de ontluchting van de tank en het gasklephuis (Throttle Body) 
 
Mogelijke oplossingen:
- Lek in de inlaat
- Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) - Perform Output Test
- Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115)
- Check Evaporative Emission (EVAP) Canister - Perform Basic Setting
- Controleer de slangen tussen de tank-ontluchting en het gasklephuis (Throttle Body)

Ik heb met een output test in VCDS de N80 getest. Deze klinkt alsof hij gewoon werkt.
Ik heb de vacuum slangen nagekeken in het motorcompartiment, en ik kan geen lekkage vinden. De vacuum slang die aagesloten zit op de N80 gaat vervolgens ergens links de carosserie in naar onder toe (richting het koolstoffilter dus waarschijnlijk). Weet niet hoe ik die zo makkelijk op lekkage kan testen aangezien ik nu zo snel even geen brug tot mijn beschikking heb dus ook niet zo makkelijk na kan kijken hoe deze buis precies onder de auto loopt. Het lijkt me toch dat deze goed beschermt is en niet zomaar lek kan raken.


En heeft iemand een idee waar de N115 zich bevind? Die heb ik namelijk nog niet gecontroleerd. Kan het kloppen dat deze zich achter in de wielkast bevindt op het koolstof filter zelf?

Aangezien het gepaard gaat met stank verwacht ik dus een lekkage. Is er een bekende plek in de Ibiza waar deze lekkage aan het tankontluchtssysteem als eerst/vaak voorkomt?


 

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.