Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

CO te hoog

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Toyota
Merk
Toyota
Toyota
Model
Corolla
Type
TYPE E10
Carrosserie
sedan
Bouwjaar
1994/1
Brandstof
Benzine
Vermogen
84 kW
Motorcode
4AFE
KM stand
175.000
Onderwerpen
Brandstof(systeem)

Aantal reacties: 10
Aantal maal bekeken: 1631

Gepost: 20-08-2011 17:22
Professional

nico1961

eigenaar
E.M. van der Laan & Zn VOF
Universeel

Lid sinds: 23-11-2007
118 bijdragen

Goede middag,

ik heb een ex-collega met een Toyota Corolla waarvan het CO te hoog is, we hebben al een aantal sensoren doorgemeten en de lambda sonde vervangen door een gebruikte, maar dit alles geeft geen verbetering. Het vreemde is als de auto binnenkomt en je gaat meten, dan is het CO nog in orde. Op het moment dat je gas gaat geven, loopt het CO op tot 4.5- 5 % en de lambda gaat naar 0.815, HC op 150 en O2 op1.5. Laat je het gas dan los, dan blijft het CO op deze waardes hangen en HC loopt op tot 300. De auto blijft verder goed lopen, neemt ook goed gas aan etc. Als je de lambda sonde meet blijft die constant op 0.183 V hangen. Geef je gas dan begint hij heel kort even te regelen naar 0.330 V, om dan weer naar 0.183 V terug te gaan. Zet je de auto af, en start hem weer, dan loopt het CO keurig terug naar 0.3%, Lambda is1.005 etc. Geef weer even gas en alles staat meteen weer op 4.5 %.

Wij weten het even niet meer, misschien is er hier iemand die nog een idee heeft?

alvast bedankt, Nico.

Gemeten

Gasklep schakelaar, temp.sensoren, lektest spruitstuk, stationair regelklep.

Uitgelezen met

knippercode

Foutcodes

geen

Gepost: 20-08-2011 20:04
Professional

nelis87

Technisch Specialist
Bosch Car Service
Universeel

Lid sinds: 12-09-2010
350 bijdragen

werkt de aansturing van de lambdaverwarming

meet de elementen is door en meet is met de scoop het lambda signaal

 

als dat goed is waarschijnlijk de capaciteit van de kat niet voldoende kijk is even in de kat als dat lukt

Gepost: 20-08-2011 21:19
Topmonteur

foklop

DiagNerd
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 20-11-2007
3442 bijdragen

Lambda-sonde is vervangen door een gebruikte. Waarom niet een nieuwe gemonteerd? Weet je zeker dat die goed is, komt die uit een goed werkende auto? Zo ja, dan zou ik de uitlaat controleren op een zuurstoflek voor de lambda-sonde.

Deze Corolla heeft denk ik nog geen verwarmde sonde.

De sonde geeft een spanning af van 0,183 Volt. De motorregeling intepreteert dit als een arm mengsel en zal dus gaan verrijken. Dit blijkt ook uit je viergastest want je hebt een CO percentage van 4 - 5 % en het HC gehalte stijgt naar 150 - 300.

Uitleg over de werking van de lambda-sonde staat hier.

Bijgewerkt door foklop op 20-08-2011 21:21
Gepost: 20-08-2011 21:44
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6515 bijdragen

foklop schreef:

Weet je zeker dat die goed is, komt die uit een goed werkende auto? Zo ja, dan zou ik de uitlaat controleren op een zuurstoflek voor de lambda-sonde.

Flexibele gedeelte in voorpijp kan  na verloop van tijd scheurtjes vertonen, wat vaak niet zichtbaar is.Door kantelen motor bij gasgeven kan scheurtje open blijven staan, met als gevolg een bijregelende lambdasensor.Controleer evt met rookmachine dit deel van uitlaatsysteem extra goed.

Bijgewerkt door pedroo op 20-08-2011 21:45
Gepost: 20-08-2011 22:08
Professional

nico1961

eigenaar
E.M. van der Laan & Zn VOF
Universeel

Lid sinds: 23-11-2007
118 bijdragen

Bedankt voor de aanwijzingen zo ver, even een toevoeging: de voorpijp is vervangen omdat het flexibele gedeelte lek was, een zo goed als nieuw gedeelte op de sloop gevonden, met lambda sonde, en deze gewisseld. Hierna leek het even goed te gaan, maar na een korte testrit was het CO weer te hoog. Toen de lambda sonde gewisseld met de oude, maar het resultaat blijft precies hetzelfde met de oude sensor en de sensor van de sloop. Het is trouwens al een verwarmde Zirkonium sonde, weerstand verwarmings element is in orde.

Ik ga er ook vanuit dat het verrijken komt doordat de lambda sonde een arm mengsel signaleert, maar snap niet waarom hij dat alleen doet als er gas gegeven is. Het zou kunnen dat de ECU eerst een bepaald toerental moet zien voor de sonde gaat regelen, maar waarom dan een prachtige waarde als de auto net gestart is en meteen na het gasgeven zo'n hoge CO waarde?

@nelis: deze auto heeft nog geen controle sensor, dus aan de werking van de kat zal het in dit geval niet liggen.

Gepost: 20-08-2011 22:20Dit is de oplossing
Topmonteur

foklop

DiagNerd
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 20-11-2007
3442 bijdragen

Als je de motor op circa 2500 omw/min houdt dient de lambda sonde bij een goed werkende regeling netjes te pendelen. Die van deze Corolla doet dat niet. Afgaand op de resultaten van de viergastest zou je dus zeggen een defecte lambda sonde.

Gepost: 21-08-2011 11:28
Professional

Benvenuti

Zaakvoerder
Automotive Knowledge
Anders/Overig

Lid sinds: 09-06-2011
2 bijdragen

Beste Nico,

bij een stijgende Co-waarde en een stijging van het HC-gehalte na het accelereren zou ik de katalisator als mogelijke oorzaak aanwijzen. Bij accelereren moeten Co en Hc dalen. Kan je eens een Co-meting proberen voor en na de katalisator?

Gepost: 21-08-2011 16:31
Topmonteur

stamper

Universeel

Lid sinds: 14-08-2008
1628 bijdragen

Heb je wel de juiste pakking tussen de voorpijp en de kat gemonteerd, ivm warmte overdracht naar de kat? Check de lambda en de bedrading, werkt deze goed?

SUC6

Gepost: 21-08-2011 21:04
Topmonteur

daandc

schade hersteller bedrijfsvoertuigen + truck modificatie
terberg techniek
Anders/Overig

Lid sinds: 01-12-2007
1622 bijdragen

Spruitstuk wil bij de corolla ook wel eens scheuren . ( valse lucht )

Gepost: 12-09-2011 23:14
Professional

nico1961

eigenaar
E.M. van der Laan & Zn VOF
Universeel

Lid sinds: 23-11-2007
118 bijdragen

Ok, hierbij het verslag dat mijn ex-collega heeft gemaakt van zijn metingen en de uitslag van het probleem;

Probleem 1: Inhouden, afslaan en slecht stationair lopen. Verholpen door gasklep en ISG-klep (aanvullende luchtklep) te reinigen met carburateur reiniger en Forte toevoeging aan de brandstof te doen. Voor die tijd klonken de injectoren van cyl. 1 en 4 anders als 2 en 3, nu weer gelijk.
 

Probleem 2: CO te hoog op 4% en λ op 0,86, HC 200 ppm. Metingen:
1. weerstand ISC klep: tussen aansluiting +B en RSC       Aan de ISC-klep 
                                     tussen aansluiting B en RSO         19,3 – 22,3 Ohm
2. weerstandsmeting koelvloeistof temp. sensor     20°  2000 – 3000 Ω
3. weerstandsmeting inlaat temp. sensor                20°  2000 – 3000 Ω
4. weerstandsmeting injectoren                               13,8 Ω
5. weerstandsmeting gasklep      gesloten                VTA –E2      0,2 - 6 kΩ
                                                     0,90 mm               IDL – E2       ∞
                                                     geheel open         VTA – E2     3,3 – 10 k?
                              onder alle omstandigheden        VC – E2        4,0 – 8,0 k?
 

6. weerstand bedrading λ –sensor naar ECU op onderbreking:
        blauw = signaaldraad     -                   ECU aansluiting OX/VAF (stekker2 kleur zwart)
        wit = massa ECU           -                    ECU aansluiting E1 (stekker1 kleur bruin)
        Zwart = massa voorverwarming -       ECU aansluiting HT (stekker 1 kleur Roze/zwart)
        Zwart = + via relais EFI
en controle op massa sluiting.
Allemaal in orde.
λ-signaal met multimeter en lambda signaaltester geprobeerd te meten bij de twee gebruikte λ-senoren, gaat niet, meter te traag, bij geen signaal geeft de tester altijd te rijk aan.
 

Bij de dealer kopie gevraagd hoe deze sensoren getest moeten worden. Voltmeter met een inwendige weerstand van 10k? gekocht (zie voorschrift Toyota).
Meting gedaan volgens bijgevoegde documenten; het λ-signaal bewoog 2 x per 10 seconden, moet minimaal 8 per seconde zijn. Door verbinding TE1 en E1 losgenomen, spanning op voltmeter 2,2V dus sensor defect, dat was ook met de andere sensor. Deze zouden dus beide stuk zijn, al kwamen ze van een werkende auto af. Ook nog een nieuwe niet originele sensor geprobeerd, zelfde resultaat. TWIJFEL! Nieuwe originele sensor kost   € 260,00 om te proberen toch wel veel geld.
 

Oplossing: Via een kennis aan een goede gebruikte originele sensor gekomen, met een andere bevestiging, maar deze pas gemaakt door op een van de twee gebruikte sensoren een moer te lassen en daar de goede sensor in te schroeven. Hierna nogmaals de metingen gedaan, en zowaar, signaal goed, loopt weer goed en viergas meting weer goed.
 

Conclusie: blijkbaar alleen meten zoals Toyota voorschrijft, en alleen originele sensor gebruiken. ( en blijkbaar kunnen er ook meer gebruikte sensoren stuk zijn).
 

Downloads (4)

  • scan1.jpg
  • scan2.jpg
  • scan3.jpg
  • scan4.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Gepost: 12-09-2011 23:17
Professional

nico1961

eigenaar
E.M. van der Laan & Zn VOF
Universeel

Lid sinds: 23-11-2007
118 bijdragen

Ok, ik dus alle moeite gedaan om er een net kolommetje van te maken, wordt het nog weer een rommeltje. Als jullie willen maak ik anders wel even een PDF van het word document dat ik gemaakt heb en plaats ik dat ook nog, dan is het misschien iets beter leesbaar, laat maar even weten.

Prettige avond nog, Nico.