1.6TDI Zonder vermogen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Model
Golf
Type
Golf VII
Uitvoering
-
Bouwjaar
2016/1
Brandstof
Diesel
Reacties
53
Bekeken
4886
Gepost: 25-04-2019 14:41
Professional

BurgAutomotive

Autotechnicus
Burg Automotive
Anders/Overig

Lid sinds: 11-01-2017
33 bijdragen

Goedemiddag allen,

Via een collega garagebedrijf heb ik een VW Golf 7 1.6TDI binnen gekregen welke geen vermogen heeft. De auto heeft een flinke historie en heeft verschillende garagebedrijven en een dealer gezien, welke allen niet tot de oplossing gekomen zijn. 

 

Probleem:

Auto houdt in over het hele tourengebied en schokt lichtjes bij lage toeren vol gas geven, na een stukje volgas op de snelweg (hij gaat dan niet harder dan 130 a 140) slaat het mms de volgende foutcode op: "P0299 Boost pressure regulation control out of range".

 

Voorafgaand aan het onstaan van dit probleem is de auto bij een VW dealer voor een onderhoudsbeurt geweest, de klant heeft de auto vervolgens opgehaald en 2 weken stilgezet ivm ziekte. Na deze twee weken is de auto gestart en was het probleem aanwezig.

 

Voor dit probleem is inmiddels het vorige (door andere autobedrijven) vervangen:

  • Turbo (inc vacuum doos)
  • Roet/Cat combinatie
  • Olie/vacuumpomp combinatie
  • Luchtmassameter
  • Lagedruk EGR Klep
  • Motorregelapparaat geüpdate (zit nog een andere bij maar deze kregen ze niet ingeleerd?)
  • Inlaatkleppen zijn op vervuiling gecontroleerd, deze blijken schoon.

Daarnaast zijn verschillende druk- en temperatuursensoren uitgewisseld door vorige bedrijven.

 

Nadat ik de auto ontving heb ik een proefrit gemaakt en verschillende parameters in VAGCOM bekeken. Hiermee vielen mij een aantal zaken op:

  • Nokkenas signaal loopt t/m ca 1500rpm gelijk op met krukassignaal, daarna wordt deze afgekapt (zie afbeelding bijlage). Dit heb ik vergeleken met een 1.6tdi in een passat met motorcode DCXA, waar wel "normale" waarden uitkomen (zie bijlage)
  • In het motorregelapparaat wordt het koppel gelimiteerd op ca 180Nm (zie afbeelding andere bijlage)
  • Gloeistiften zijn rood van kleur (teken van te heet worden/te weinig diesel?)

 

Wat heb ik verder zelf gecontroleerd:

  • 5v referentie spanning op vrijwel alle temp/druk sensoren
  • nokkenas signaal met scoop op sensor en direct op motorregelapparaat gemeten bij verschillende toerentallen (zie bijlagen) ivm het gelijktrekken van nokas/krukas signaal in meetwaardenblokken, zowel op sensor als op motorregelapparaat. Waarden lijken volgens mij oke...
  • Vacuum regeling turbo; turbodruk loopt bij gasgeven direct op naar 2,5 bar wanneer deze direct aan het vacuum zit, auto heeft dan nog steeds geen vermogen.
  • Klep in de uitlaat gecontroleerd op werking en of de klep niet los op de as zit, dit lijkt allemaal goed.
  • (Vrijwel) Alle temperatuur- en druksensoren op bedrading en in meetwaardenblokken.

De auto loop verder netjes stationair, rookt/roet niet en maakt naar mijn inzicht geen rare (bij)geluiden.

Bij de auto heb ik naast een doos met onderdelen (alles wat vervangen is op de turbo na) een uitgeprinte versie van het elektrisch schema meegekregen, deze heb ik helaas niet digitaal. 

Kan iemand van mij achterhalen wat de redenen kunnen zijn voor het begrenzen van het motorkoppel, en of het klopt dat het nokkenas-signaal gelijk loopt met het krukas signaal?

Daarnaast heb ik nog mijn vraagtekens bij de watergekoelde intercooler. De turbodruk sensor zit namelijk voor deze intercooler. In het geval dat deze dus verstopt zou zijn (wat gecontroleerd zou zijn door het andere autobedrijf) meet het mms nog steeds de "juiste" turbodruk terwijl in werkelijkheid de volumestroom lucht welke de verbrandingskamer in komt veel minder zou kunnen zijn.

Mochten jullie nog andere suggesties of vragen hebben dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Joost van der Burg

Uitgelezen met

VAG-COM

Foutcodes

P0299

Downloads (7)

  • nokkenas_scope_2000rpm.jpg
  • nokkenas_scope_2500rpm.jpg
  • nokkenas_scope_3000rpm.jpg
  • nokkenas_scope_750rpm.jpg
  • vagcom_golf_camshaftdata.jpg
  • vagcom_kruk_vs_nokkenas.png
  • vagcom_passat_camshaftdata.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.