Nog geen abonnee?Neem nu een abonnement met 25% korting lees meer

Wiellager vervangen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Volkswagen
Merk
Volkswagen
Volkswagen
Model
Passat
Type
Passat V
Carrosserie
stationwagen
Bouwjaar
2003/9
Brandstof
Diesel
Vermogen
96 kW
Motorcode
AVF
KM stand
415.000
Onderwerpen
Wielophanging

Aantal reacties: 12
Aantal maal bekeken: 1846

Gepost: 22-04-2013 09:01
Topmonteur

Rikus

Autobedrijf Rijnberg

Lid sinds: 26-11-2007
676 bijdragen

Collega's,

Van de Passat  moet ik een wiellager voor vervangen en ik heb nog geen ervaring met deze multielink wiel ophanging. Ik heb al een keer een aandrijfas hoe vernieuwd en toen ervaren dat met name de kogels van de bovenste draagarmen slecht/niet los willen. Hier kon ik toen een "work around" verzinnen, maar dat gaat nu waarschijnlijk niet werken.

Wat is de beste manier om dit aan te pakken?

Rikus

Gepost: 22-04-2013 12:52Dit is de oplossing
Professional

peterslot

eigenaar / 1e monteur
abc auto`s
Universeel

Lid sinds: 01-12-2008
2619 bijdragen

ja de 2 bovenste draagarm kogels kunnen goed vast zitten en moet met veel geduld en veel shock spray los kunnen krijgen

vaak breekt het klemmende gedeelte af met alle gevolgen weer van dien

bouten eruit halen en met een beitel er tussen lichtjes lossen

dan de onderste fusee kogel met een hefboom los halen

de bout vd aandrijfas los maken en met 2 man hem demonteren

'natuurlijk de bedrading los maken van de abs en de rem klauw demonteren en ophangen aan een  ijzerdraad zodat hij niet in de weg zit

naaf eruit tikken en de lager ring met een haakse slijptol doorslijpen

dan in het oude lager met een lasapparaat een las leggen en hem eruit tikken

natuurlijk de veering demonteren en de binnenkant ff goed schoonmaken met een tol met staaldraad

in omgekeerde volgorde monteren

lager erin persen en dan de naaf

achterzijde wel ondersteunen anders pers je het lager kapot

en de boel monteren

leuk klusje van een uurtje of 2 /3

succes

 

Gepost: 22-04-2013 12:56
Topmonteur

Rikus

Autobedrijf Rijnberg

Lid sinds: 26-11-2007
676 bijdragen

@Peter: Ik had al het idee dat die 100 minuten in Autotools tijden database wat aan de optimistische kant waren. Wat beqdoel je met een las in het lager leggen? Dat vat ik niet helemaal.

Rikus

Gepost: 22-04-2013 13:16
Professional

peterslot

eigenaar / 1e monteur
abc auto`s
Universeel

Lid sinds: 01-12-2008
2619 bijdragen

om het lager huis makkelijk te demonteren ( krimpen /uitzetten ) haal ik altijd de oude lagerkogels eruit en leg dan in de rand een las laag en tik hem dan met een drevel eruit dat gaat een stuk makkelijker dan te lopen persen en de boel onnodig te beschadigen

kom je er niet uit moet je maar  ff bellen dan leg ik het wel ff door de telefoon uit

www.cenador.nl

 

gr

peet

 

Gepost: 22-04-2013 17:07
Topmonteur

pedroo


Lid sinds: 29-01-2009
6515 bijdragen

 Peter bedoeld inderdaad, dat je een voldoende grote las rondom in buitenring lager moet leggen en ring er dan zo uit kunt tikken.Is een bekende methode om stalen bussen cq buitenringen van lagers, alsnog te kunnen verwijderen.En het doorslijpen heeft betrekking op de binnenring van het lager.Als je tenslotte géén zware luchtsleutel hebt, dan eerst naafmoer losdraaien, als wagen nog op de wielen staat cq wielen worden geblokkeerd,dmv remknecht  voor voldoende remdruk.

Gepost: 22-04-2013 17:45
Topmonteur

Rikus

Autobedrijf Rijnberg

Lid sinds: 26-11-2007
676 bijdragen

Collega's

Bedankt voor het mee denken, ik heb net een proefrit gereden met de Passat en hij is weer helemaal bij de les.

Het oude lager kon ik er vrij eenvoudig uit persen, zonder laswerk. Het lager viel op zich best mee, maar de draagarmen waren wat lastiger en dat terwijl ze een paar jaren geleden vanwege een schade nog los geweest waren.

Maar goed: het is weer voor elkaar.

Rikus

Gepost: 22-04-2013 17:46
Topmonteur

Rikus

Autobedrijf Rijnberg

Lid sinds: 26-11-2007
676 bijdragen

Gepost: 22-04-2013 18:20
Professional

peterslot

eigenaar / 1e monteur
abc auto`s
Universeel

Lid sinds: 01-12-2008
2619 bijdragen

thanks voor de credits

ik doe het nog op de oude manier maar tegenwoordig is er pers gereedschap waarmee je het op de auto kan demonteren en monteren

op de autovak beurs in gorinchem staan ze ieder jaar wel met dat spul

maar ik vindt het een behoorlijk investering op zo`n set aan te schaffen

als 1 mans zaak vervang ik niet zo vaak een lager dus dan doe ik het nog op de ouderwetse manier

maar voor een autobedrijf met meerdere monteurs is het een must to have

maar morgen moet ik ook een lager vervangen van een ford transit en daar wordt je echt niet vrolijk van

hier zit echt alles vast gerot en ben je zomaar een uur of 3 mee bezig

ook een leuk klusje om te doen

succes met de volgende lager en ik hoop dat je weer wat wijzer bent geworden kwa las leggen in het lager

 

 

Gepost: 22-04-2013 18:34
Topmonteur

Rikus

Autobedrijf Rijnberg

Lid sinds: 26-11-2007
676 bijdragen

Aan de auto vervangen van een lager kan wel handig zijn, maar je moet toch de aandrijfas uit de naaf hebben en daar moet je toch ruimte voor maken.

Transit: ook leuk! Die heb ik ook eens gedaan, ben je een gigantische slagtrekker voor nodig!

Succes!

Rikus

Gepost: 22-04-2013 22:23
Professional

peterslot

eigenaar / 1e monteur
abc auto`s
Universeel

Lid sinds: 01-12-2008
2619 bijdragen

ik heb het een paar maanden geleden ook gedaan van een andere ford transit dus ik weet nu hoe ik het moet doen maar vrolijk wordt je er niet van

wat je zegt alles zit vastgerot en dan te bedenken dat de remschijf aan de binnenzijde is vastgebout

systeem van likmeversie !!!!!!!!

 

Gepost: 22-04-2013 22:29
Topmonteur

Rikus

Autobedrijf Rijnberg

Lid sinds: 26-11-2007
676 bijdragen

Klopt, daarom moest ik het toen ook los hebben. Maar op zo'n manier worden nieuwe blokken en schijven wel een kostbare zaak. Voor het uitpersen van het oude lager ben je ook nog een extra zware pers nodig.

Rikus

Gepost: 22-04-2013 22:32
Professional

peterslot

eigenaar / 1e monteur
abc auto`s
Universeel

Lid sinds: 01-12-2008
2619 bijdragen

ik heb hem er toen uit kunnen slaan met een grote dop en met een luchtzaag kunnen doorzagen maar het ging niet van harte

Gepost: 22-04-2013 22:39
Topmonteur

Rikus

Autobedrijf Rijnberg

Lid sinds: 26-11-2007
676 bijdragen

Een vroegere stagiare van me werkt bij een Ford dealer, daardoor kon ik die slagtrekker lenen en heb ik hun de nieuwe lagers even laten in persen. Zij hadden er speciaal een 40 tons pers voor aangeschaft.

Rikus