1.4 multi air motor wissel probleem

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Alfa Romeo
Merk
Alfa Romeo
Model
Giulietta
Type
Giulietta
Uitvoering
1.4 T Distinctive
Bouwjaar
2013
Brandstof
Benzine
Reacties
6
Bekeken
414
Gepost: 30-05-2024 22:33
Professional

pascal93

Diagnosetechnicus
van den boog automotive
Anders/Overig

Lid sinds: 14-12-2022
7 bijdragen

Hi mede forum leden,

Wij hebben hier een alfa gulietta staan waarvan de motor kapot gelopen is  
 

Nu hebben we een gebruikt blok erin gehangen waarvan de motorcode hetzelfde is. Blok was redelijk kaal. Alleen inlaatspruitstuk zat erop. De overige delen hebben we overgezet van het oude blok. Er zat enig verschil in dat het nieuwe blok van een automaat was. Daarvoor hebben we een tussen plaat weg gehouden en het ander vleigwiel erop waardoor alles weer hetzelfde is. 
 

Overbouwen allemaal goed gegaan. En nu komen we aan om het blok te starten en te laten lopen. Nu krijgen we dus voor geen mogelijkheid het nieuwe blok aan de praat. Motor start maar wil niet aanslaan. Hij lijkt bij de eerste slagen te willen en daarna is het klaar. Klink compressie loos. 
 

Om te beginnen hebben we brandstof, na een tijd door starten ruik je en merk je dat die vet geslagen is en dat de cilinder ruimtes nat zijn van de benzine. Een vonk hebben we ook, vanuit gaan als je bougies eruit haalt en gaat starten dat je een goede vonk ziet. Alleen we krijgen geen lucht binnen en dit heeft waarschijnlijk te maken met de multi air module. Nu weten we dat het nieuwe blok een tijd stilgestaan heeft en dat de multi air modules moeilijk aan de praat te krijgen zijn als ze helemaal leeg zijn geweest. 
 

als we dus compressie gaan meten dan meten we bij alle 4 de cilinders 2 bar. Dat is waarschijnlijk die eerste slag die die maakt en daarna komt er geen lucht meer binnen dus pompt die niks meer. We hebben met camera gekeken door bougie gat met starten en zien de inlaat kleppen niet open gaan. Uitlaat zijde wel. Verder zien de cilinderwander er perfect uit en de motor zelf ook. We hebben dus al alles geprobeerd. Handmatig gevuld de multi air module, zeef gecontroleerd en schoon gemaakt, auto aangesleept, oude multi air van andere motor gewisseld. Maar wilt niks blijven doen. Met de testkast is er niks te resetten of in te leren. 
 

Verder staat de motor netjes op tijd. Alle sensoren zijn aangesloten. Voor de zekerheid krukas poelie gecontroleerd waar je krukas sensor op zit met die van de oude motor en die zijn precies hetzelfde. Met uitlezen staan er geen codes in.

 

Ik hoor graag van jullie:)

 

met vriendelijke groet,

Pascal

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken