Wegvallen motorvermogen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Alfa Romeo
Merk
Alfa Romeo
Model
MiTo
Type
MiTo
Uitvoering
-
Brandstof
Benzine
Reacties
4
Bekeken
1210
Gepost: 30-06-2019 12:38
Professional

JCTECH

Technisch trainer
VTI
Anders/Overig

Lid sinds: 23-06-2017
11 bijdragen

Beste

In november kwam dit voertuig binnen met de klacht van het wegvallen van het vermogen en/of uitvallen. Na het starten doet de motor normaal, maar na een bepaalde tijd rijden gaat deze over tot het wegvallen van het vermogen. Rijden is nauwelijks mogelijk en MIL slaat aan. Het start-stop systeem kan niet meer worden ingeschakeld, alsook de schakelaar voor dynamisch rijden kan niet meer worden gebruikt. 

Na controle bleken er meerdere DTC's aanwezig te zijn. Zie bijlage 2019 11 08.

Gezien dit een Multi-air motor is (klepbediening wordt met motorolie gestuurd) was de oorzaak niet toe te schrijven aan een elektronisch probleem, maar aan het motoroliepeil. Nieuwe motorolie en -filter en het wissen van de DTC's waren voldoende en was het voertuig terug in orde. (De diagnose voorafgaand aan de "herstelling" heeft uiteraard meerdere stappen doorlopen om tot de conclusie van de oorzaak te komen).

Nu, deze week komt het voertuig terug binnen met dezelfde klacht. Blijkbaar is de motor gevoelig voor olieverbruik. Na 7000 km. te hebben gereden staat het peil te laag. Vervolgens het voertuig eerst uitgelezen om te zien of er gelijkenissen zijn met de situatie van november. Dezelfde foutcodes doen zich voor als in november. Het motoroliepeil staat te laag, dus beslis ik om terug de olie te vernieuwen (inclusief filter). De DTC's worden gewist. Echter komt er één DTC steeds opnieuw terug: " Schakelaar dynamische regeling op CAN B1067". Zie bijlage 2019 06 28.

Er kan geen gas worden gegeven en motor draait stationair onregelmatig. Rijden lukt amper. Na afleggen contact is dit even opgelost om vervolgens terug in foutmodus te gaan. Het start-stop kan ook hier niet worden ingeschakeld en de schakelaar dynamische regeling kan niet worden gebruikt.

Blijkt dus dat het probleem, identiek als in november, deze keer niet kan worden opgelost met dezelfde ingreep van toen. 

Zijn er mensen die dergelijke situatie herkennen? 

Dank alvast.

Uitgelezen met

TEXA IDC5

Foutcodes

Schakelaar dynamische regeling op CAN B1067 Waarschijnlijkheid

Downloads (2)

  • alfa-mito-2018-11-08.pdf
  • alfa-mito---2019-06-28.pdf


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen