koeling audi 100 s4 quattro

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
100
Type
TYPE 4A
Uitvoering
-
Bouwjaar
1993
Brandstof
Benzine
Reacties
21
Bekeken
4479
Gepost: 08-09-2008 21:55
Professional

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Wie o wie heeft er een idee over het volgende probleem.

Onlangs heb ik een audi 100 s4, 2.2 turbo uit 1993 gekocht. motortype AAN.

Na een tijdje draaien of rijden eindigt de temperatuur iets boven de 90 graden (zowel op de meter als met een handtemperatuur meter gemeten).

Niet bijzonder hoog dus.

Maar als ik de motor uit zet dan lijkt het als of de koelvloeistof in de bovenste slang staat te koken (borrelen).

Het duurt een behoorlijke tijd voordat dit geborrel weg is, en ik kan het expansievat niet open draaien want dan spuit de koelvloeistof om je oren.

De onderste waterslang die naar het termostaat loopt wordt niet zo warm als de bovenste en kan je nog gewoon met de blote hand vast houden.

Inmiddels zijn de termostaat en waterpomp vervangen.

Er is volgens de verhalen door de vorige eigenaar al een koppakking vervangen. Weet niet waarom deze vervangen is. Wel is het expansievaatje van binnen een beetje zwart aangeslagen. Inmiddels heb ik het systeem eerst doorgespoeld met schoon leiding water en daarna het systeem onder vacuum met rode koelvloeistof (G12) weer gevuld. Deze vloestof blijft helder en schoon.

Weet iemand trouwens of je zomaar ongestraft G12 in dit blok kunt gebruiken? Ik denk namelijk dat er in die tijd antivries in het systeem zat.

In een eerder probleem heb ik eens gelezen dat er een gaatje geboord moet worden in het termostaat. Dit gaatje zat ook niet in het oude termostaat.

Als er een gaatje geboord moet worden, waar moet deze dan zitten en hoe moet het termostaat dan gemonteerd worden? Beugel horizontaal of verticaal?

Uit het retourslangetje naar het expansievat komt een behoorlijke straal koelvloeistof en ik raak geen koelvloeistof kwijt. (druk loopt niet zo ver op dat hij overkookt)

Zelf denk ik nu aan een verstopte radiateur, maar ik vind het te prijzig om deze zomaar te vervangen. De radiateur heb ik al een keer eruit gehaald en er een tuinslang in gezet en er lijkt voldoende uit te komen. Toch is er geen doorstroming.

Heeft iemand een idee?

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken