Gepost: 02-12-2006 10:21
Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Hoy,
Ik heb al een tijdje een tjielpend geluid bij stationair draaien (koude motor) en nog een tijdje bij het wegrijden zelf.
Ik heb de oorzaak gevonden denk ik maar twijfel wat ik juist moet vervangen.
Het zit hem in de spaninrichting van de riem van de alternator.
Heb deze volledig uit elkaar gehaald en dit is:
- Spanner zelf.
- metalen stang die door een huis geschoven wordt.
- Het huis zelf waar de stang doorgeschoven wordt (die op het blok gevezen zit).
Wat me direct opviel is: Die stang (onder een hoek van 90° geplooid op het einde >>> waar spanrol op gevezen zit) deze is zwaar ingelopen dit door de trillingen van de riem tijdens draaien motor en gebrek aan smering van vet).
Ik heb deze voorlopig terug gemonteerd met veel vet maar piepend geluid is er nog steeds.
Nu is men vraag:
1. komt dit geluid hiervan of zit het toch in de spanner?
2, Wat vervang ik het best: enkel de metalen stang of ook het huis waar deze doorgaat?
Bedankt voor de hulp.
V4
PS: Is dit normale slijtage op een km stand van 170000 Km m.a.w Komt dit veel voor?
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen