Gepost: 25-05-2012 21:38
Lid sinds: 24-11-2007
339 bijdragen
Auto wordt bij ons aangeboden met de klacht: Geen vermogen mits je de koppeling eens intrapt.
Dus in 1 wegrijden, motor houdt in bij 3000 toeren koppeling even iets intrappen en motor trekt dan vlot door tot max.toerental, overschakelen naar 2 en weer het zelfde verhaal.
Dus de koppeling even laten slippen.
Voorgeschiedenis van auto.: Versnellingsbak vervangen, juiste bak code niet te vinden maar specialist levert een vervangende bak, welke volgens hen zonder problemen gemonteerd kan worden. Klacht wordt niet direct opgemerkt.
Klant zelf al eea geprobeerd en vervangen waaronder een nieuwe koppelingsschakelaar. Mag echter niet baten. Bij uitlezen geen fouten aanwezig in alle systemen. Dealer gevraagd deze hebben geen idee (koppelingschakelaar is allen voor de cruisecontrol). Bak leverancier zegt ook dat het niet aan de bak kan liggen.
Tijdens het proefrijden bij ons hebben we het gevoel dat de ontsteking te laat staat, dus bij basis beginnen, timing controleren, is in orde. Koppellingsschakelaar bekeken in meetwaarden, geen afwijkingen te zien. Bovendien werkt de cruisecontrol ook normaal, dus de schakelaar moet goed zijn.
Het is heel makkelijk om te zeggen het zit hem in de bak, je wil toch een goede diagnose stellen dus auto even in de "hoek". Na wat brainstormen komen we op het idee om het abs- stuurapp. eens los te trekken. Omdat tegenwoordig veel auto's het motortoerental vergelijken met de wielsnelheid om te bepalen in welke versnelling de auto staat voor bv cruisecontrol. (Ford alleen vanaf 3e versnelling, peugeot alleen va 4e versn.)
Zonder abscomp.(dus zonder snelheidssignaal) lopen als de brandweer. Dus met zekerheid te zeggen. Het zit em in de bak.
Klant niet helemaal overtuigd maar haalt de auto op om de oude inmiddels gereviseerde bak terug te hangen, met de afspraak dat we de auto verder uitpluizen als het niet met een bak is opgelost. Twee dagen later een telefoontje dat de auto weer perfect optrekt.
Misschien overbodig om hier te zeggen maar toch, let op wat je monteerd.
Ondanks dat er mensen cq specialisten zijn die zeggen dat het gewoon kan.
Wees eigenwijs en blijf bij je bakcode om een hoop extra werk te besparen.
Gemeten
Div metingen
Uitgelezen met
Kts,Launch.
Foutcodes
geen, in geen enkel systeem
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen