Hoe breedband lamdbasonde uitmeten

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A3
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2016
Brandstof
Diesel
Reacties
17
Bekeken
1286
Gepost: 01-04-2021 20:16
Professional

yves82

Technisch trainer
VAB
Anders/Overig

Lid sinds: 31-03-2021
7 bijdragen

Hoi iedereen! Ik wens me te verdiepen in de signalen die uit een breedband lambdasonde komen. Ik wens deze te meten met een Picoscoop. Na het hele internet afgezocht te hebben, en uren proberen te meten, geraak ik geen stap verder. Dit betreft dus geen technisch probleem; eerder het vergaren van info en het uitwisselen van info onder techneuten :). 

Wat weet ik al?
Ik weet dat een breedbandsonde een meetcel bevat waarvan de spanning +- constant op 450mV zou moeten blijven. Ik weet dat er een pompcel aanwezig is die uitlaatgassen in of uit een pompkamer pompt, en dat de stroom van die pompcel een maat is voor de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. Ik weet dat de sonde voorzien is van een verwarmingsweerstand die PWM gestuurd wordt.

Ik hoop dat jullie me met volgende vragen kunnen helpen:

 
1. Ik wens te weten op welke pins ik dien te meten om de pompcelspanning of pompcelstroom te meten. (op de sonde van deze specifieke wagen). Ik las ergens dat de motorstuurdoos via een weerstand die zich in de breedbandsonde bevindt, een spanningsval gaat meten. Via de wet van Ohm kan ie dan de stroom van de pompcel bepalen. Wat me vreemd lijkt: De stekker kant sonde (links op foto) telt 5 draden, en de stekker kant motorstuurdoos telt 6 draden. Ik ontdekte dat op pen 2 een witte draad toekomt (vanuit de sonde), en via de weerstand in de stekker is pen 2 'doorgelust' naar pen 1. Daarom heb je aan de zijde van de sonde maar 5 kabels en kant motorstuurdoos 6 kabels. Ik zou dus vermoeden dat de motorstuurdoos een spanningsverschil meet tussen pin 1 en 2. Helaas, wanneer ik beide spanningen opmeet (Kanaal A van de Pico meet pin 1 tov voertuigmassa, Kanaal B van de Pico meet pin 2 tov voertuigmassa), is er geen verschil: hun spanningen lopen perfect gelijk.


2.Ik wens te weten op welke pins ik de meetcelspanning kan meten. (op de sonde van deze specifieke wagen)

Omdat ik jullie niet wens te beïnvloeden, ga ik op dit moment nog niet zeggen wat ik kon meten op welke draad. Wat ik wel wil meegeven: ik ben vrij zeker dat de gele en de blauwe draad de draden zijn voor de aansturing van de verwarmingsweerstand.

Tot slot: ik raadpleegde de helpfunctie in de Pico software, zoch op pagina's van Bosch, NGK, etc...je vindt steeds algemene info, maar niets specifieks voor de sonde die in deze Audi A3 gemonteerd is.

Gemeten

De waarde van de weerstand in de stekker bedraagt 700 Ohm. De pinaansluiting van de stekker is de volgende: Pin 1 : geen draad aanwezig (kant sonde) Pin2: witte draad Pin3:gele draad Pin4: grijze draad Pin5:blauwe draad Pin6:zwarte draad

Uitgelezen met

Picoscoop

Foutcodes

Geen

Downloads (3)

  • 2021-04-01-19.58.42.jpg
  • 2021-04-01-19.58.54.jpg
  • 2021-04-01-19.59.06.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.