P0341 en slaat moeilijk aan

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A3
Type
TYPE 8P
Uitvoering
-
Bouwjaar
2003/12
Brandstof
Benzine
Reacties
11
Bekeken
8836
Gepost: 04-09-2013 21:14
Professional

My0991

Eerste autotechnicus
Anders/Overig

Lid sinds: 24-01-2011
4 bijdragen

Beste collega's,

Ik heb hier een a3 2.0 fsi automaat.

Klant staat voor de 2e keer bij ons met het probleem dat de EPC lamp gaat branden.

Hierbij wordt aangegeven dat de motor dan ook na meerdere malen te starten pas aanpakt.

Wat de auto ook doet is:  Bij schakelen van 2 naar 1 in de D lijkt het net of de motor wil afslaan de motor schokt 1 keer. verder schakelt hij perfect en heeft de motor ook geen vermogensverlies.

 

Vorige keer hebben we de auto uitgelezen en zat er alleen de storing P0341 nokkenaspositiesensor A cilinderrij 1 (G40) onaannemelijk signaal in.

daardoor hebben we de sensor G40 vervangen.

na 2 weken hebben we dus de auto hier weer staan met exact de zelfde storing.

Stekker van sensor G40 gecontroleerd deze is in orde. echter zou ik nog de bedrading van sensor naar motorstuur apparaat willen doormeten op weerstand maar, beschik helaas niet tot een schema met penbezittingen. na wat spelen met stekkers hoorde ik in een keer de nokkenasversteller werken (ratelend geluid). hierbij de draden gecontroleerd en deze was beschadigd en geoxideerd. bedrading hersteld en storing gewist. bij het maken van een proefrit kreeg ik de melding epc 2 keer en deze schakelde zichzelf weer uit. op het laatst nog een keer waarbij de melding constand erin bleef. weer eens uitgelezen. zelfde storing P0341.

ik vind het raar dat alleen de sensor g40 wordt aangegeven. als de timing niet goed zou zijn zal hij ook de krukassensor moeten aangeven. en zal hij moeten inhouden. maargoed toch de timing gecontroleerd en deze staat precies op tijd.

hier op het forum heb ik ook al iemand anders met het zelfde probleem gezien echter heeft hij meerdere storingen erin zitten en dus ook de krukassensor storing.

ik vermoed de nokkenasversteller wat niet correct functioneerd.waardoor de nokkenas niet voldoende versteld.

heeft iemand misschien de procedure om de timing van de inlaatnokkenas te controleren die wordt aangedreven met een ketting?  en is er speciaal gereedschap bij nodig ? kan er niets over vinden op internet en ook niet op autotools. heb nog niets los gehaald van de kettingzijde.

 

of weten jullie nog wat ik zou kunnen controleren? of eerder zoiets meegemaakt?

 

alvast bedankt voor alle tips.

 

Gemeten

nokkenassensor vervangen bedrading nokkenasversteller hersteld. timing gecontroleerd

Uitgelezen met

universeeltester en vas bij audi dealer

Foutcodes

P0341

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.