Gepost: 04-09-2013 21:14
My0991
Eerste autotechnicus
Anders/Overig
Lid sinds: 24-01-2011
4 bijdragen
Beste collega's,
Ik heb hier een a3 2.0 fsi automaat.
Klant staat voor de 2e keer bij ons met het probleem dat de EPC lamp gaat branden.
Hierbij wordt aangegeven dat de motor dan ook na meerdere malen te starten pas aanpakt.
Wat de auto ook doet is: Bij schakelen van 2 naar 1 in de D lijkt het net of de motor wil afslaan de motor schokt 1 keer. verder schakelt hij perfect en heeft de motor ook geen vermogensverlies.
Vorige keer hebben we de auto uitgelezen en zat er alleen de storing P0341 nokkenaspositiesensor A cilinderrij 1 (G40) onaannemelijk signaal in.
daardoor hebben we de sensor G40 vervangen.
na 2 weken hebben we dus de auto hier weer staan met exact de zelfde storing.
Stekker van sensor G40 gecontroleerd deze is in orde. echter zou ik nog de bedrading van sensor naar motorstuur apparaat willen doormeten op weerstand maar, beschik helaas niet tot een schema met penbezittingen. na wat spelen met stekkers hoorde ik in een keer de nokkenasversteller werken (ratelend geluid). hierbij de draden gecontroleerd en deze was beschadigd en geoxideerd. bedrading hersteld en storing gewist. bij het maken van een proefrit kreeg ik de melding epc 2 keer en deze schakelde zichzelf weer uit. op het laatst nog een keer waarbij de melding constand erin bleef. weer eens uitgelezen. zelfde storing P0341.
ik vind het raar dat alleen de sensor g40 wordt aangegeven. als de timing niet goed zou zijn zal hij ook de krukassensor moeten aangeven. en zal hij moeten inhouden. maargoed toch de timing gecontroleerd en deze staat precies op tijd.
hier op het forum heb ik ook al iemand anders met het zelfde probleem gezien echter heeft hij meerdere storingen erin zitten en dus ook de krukassensor storing.
ik vermoed de nokkenasversteller wat niet correct functioneerd.waardoor de nokkenas niet voldoende versteld.
heeft iemand misschien de procedure om de timing van de inlaatnokkenas te controleren die wordt aangedreven met een ketting? en is er speciaal gereedschap bij nodig ? kan er niets over vinden op internet en ook niet op autotools. heb nog niets los gehaald van de kettingzijde.
of weten jullie nog wat ik zou kunnen controleren? of eerder zoiets meegemaakt?
alvast bedankt voor alle tips.
Gemeten
nokkenassensor vervangen
bedrading nokkenasversteller hersteld.
timing gecontroleerd
Uitgelezen met
universeeltester en vas bij audi dealer
Foutcodes
P0341
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken