Probleem EGR Koeler 1.6 TDI

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A3
Type
TYPE 8P
Uitvoering
-
Bouwjaar
2010
Brandstof
Diesel
Reacties
17
Bekeken
1826
Gepost: 06-07-2021 18:28
Professional

HuijskensD

Directeur / eigenaar
VASS CarService
Anders/Overig

Lid sinds: 06-09-2018
50 bijdragen

Beste collega's

Ik heb momenteel een Audi A3 hier op de brug staan. Die lekt koelvloeistof uit de EGR koeler. (het gedeelte tussen de klep en de koeler). In het begin van dit jaar +- 8000 km geleden heeft de wagen een nieuwe koppakking gekregen, hij lekte op cilinder 4 en kreeg zo uitlaatgassen bij de koelvloeistof. Dit probleem hebben we kunnen verhelpen en het is enkele maanden goed gegaan. Ongeveer begin mei kreeg ik van de klant telefoon dat ze koelvloeistof moesten bij vullen. Dit hadden ze gedaan. Het einde van vorige maand belde ze terug dat ze alweer koelvloeistof moesten bijvullen. Ik heb de auto laten afkomen en druk op het koelsysteem gezet. Toen zag ik dat de pakking op de EGR koeler lek was. Tevens had ik ook een foutmelding gekregen van de EGR klep (onaannemelijk signaal) Dit was bij de klant nog niet voorgevallen. Ik vertelde hun dat ze best de EGR klep konden vervangen. In eerste instantie wouden ze dit niet doen omdat ze al zoveel zware kosten hadden gehad aan de wagen. Uiteindelijk is de wagen dan toch vaker in noodprogramma gegaan en hebben ze besloten om de klep te laten vervangen door een niet origineel exemplaar. Dit gebeurde afgelopen vrijdag. Zondag kreeg ik een kwade telefoon van de klant dat er een hele plek koelvloeistof onder de wagen lag en dat ze weer koelvloeistof hadden moeten bijvullen. (ze stonden in luxemburg) Wij zijn 's avonds de wagen gaan halen en er lag geen koelvloeistof onder de auto. Gisteren morgen terug druk op het koelsysteem gezet en weer op de zelfde plek lekte de nieuwe EGR koeler. Ik heb de EGR koeler gedemonteerd en ook de oude EGR koeler er bij gelegd en tevens een nieuw exemplaar. Wat mij vooral opvalt is dat beide koelers bol staan. en dat de nieuwe koeler van vrijdag geel is aangeslagen van de warmte. Dus de koeler is veel te warm geworden dit zie je ook aan de bevestiging van het vacuumpotje de plastik is hier gesmolten. Foutcodes zijn er niet. Ik was aan het denken aan de electrische waterpomp die uit is gevallen, maar normaal geeft hij hier een storing op aan en laat hij dan het motorlampje aan gaan. Dit is niet het geval. Heeft iemand van jullie dit probleem ook al voor gehad?

EGR Koeler 1 is een origineel exemplaar, met een recent artikel nummer, deze is dus ook nog niet zo heel lang geleden vervangen ik heb een vermoeden 1.5 jaar.

EGR koeler 2 heeft er wel geteld 1 dag onder gezeten

EGR koeler 3 is het nieuwe exemplaar

Ik heb voor alle veiligheid heb ik ook maar dat electrisch waterpompje besteld.

Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten?

Uitgelezen met

VCDS

Foutcodes

geen

Downloads (5)

  • whatsapp-image-2021-07-06-at-17.56.35.jpeg
  • whatsapp-image-2021-07-06-at-17.56.37.jpeg
  • whatsapp-image-2021-07-06-at-18.20.06.jpeg
  • whatsapp-image-2021-07-06-at-18.20.07.jpeg
  • whatsapp-image-2021-07-06-at-18.20.08.jpeg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen