rammel onderin carter

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A4
Type
TYPE 8E
Uitvoering
-
Bouwjaar
2005
Brandstof
Diesel
Reacties
5
Bekeken
5840
Gepost: 10-04-2010 17:32
Topmonteur

iwan

Diagnose technicus
Autobedrijf Wout Bouman
Universeel

Lid sinds: 04-09-2008
6387 bijdragen
Deze motoren hebben onderin het carter een balansaseenheid zitten. Dit wil zeggen. Op de krukas zit een tandwiel die via een ketting de oliepomp aandrijft. De oliepomp zit in een huis samen met de balansassen. Het probleem is dat de aandrijving van de oliepomp gaat rammelen. In mijn geval wat de spanner stuk, ketting hing los en de tandwielen waren versleten. Dit is een bekende klacht bij Audi. Je kunt nu alleen nog maar een nieuwe balansaseenheid krijgen. Deze heeft tandwiel aandrijving. Dus je mot het tandwiel op de krukas vervangen en een compleet nieuwe eenheid plaatsen incl. omdraaitandwiel. Met de beschrijvingen erbij is het prima te doen. Echter je hebt wel 2 dingen nodig:

1) Verwarmplaatje om het nieuwe tandwiel te verwarmen en op de krukas te krimpen.
2) Blokkergereedschap van balasassen. Was voor iets van 13,- euro bij dealer te koop.

Bij mij zat de bout van het tandwiel tbv de dis.riem muur vast. Ik heb hier dus die speciale stang van vw geleend. Ook hebben wij een flink aantal trekkers, maar er zat er geen een bij die ertussen past om het te vervangen tandwiel van de krukas af te krijgen. Dus wij hebben die ook geleend.

Verder zeiden ze bij onze dealer dat het carter vervangen moest worden, dit was bij mijn niet het geval. De oude en nieuwe hadden hetzelfde nummer.
Wij gebruiken altijd twee bezemstelen om het front in de servicestand te zetten.
Twee lange doppen 14 kunnen dienen als centrering van het subframe.
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.

Neem een abonnement Inloggen