Knarsen in wielophanging voor en diverse andere problemen

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
A6
Type
TYPE 4B
Uitvoering
-
Bouwjaar
2003/9
Brandstof
Benzine
Reacties
2
Bekeken
1995
Gepost: 26-11-2015 12:21
Professional

fmax


F-max
Anders/Overig

Lid sinds: 17-03-2015
29 bijdragen

Sinds kort heeft mijn eigen Audi A6 4B nieuwe en vervelende problemen met de wegligging.

Het eerste wat mij enige weken geleden opviel is dat na het nemen van een 90 graden bocht naar rechts uit stilstand de auto - maar dan pas na ca 50-100 meter (!) - dus gewoon bij het rechtuitrijden, plotseling een "zwiep" of "wiebel" maakt, en heel even onbestuurbaar lijkt te worden. Dit is het beste te vergelijken met een overstuursituatie (uitbrekende achterkant), maar duurt heel kort en behoeft eigenlijk geen stuurcorrectie. Je schrikt wel even, omdat dit zomaar uit het niets optreedt op een rechte, vlakke weg. Dit is nu 2x voorgekomen, dus het gebeurt relatief zelden en is dus moeilijk reproduceerbaar. Wel is mij opgevallen dat dit beide keren optrad pal na het uit stilstand nemen van een rechtse bocht op een 80 km/h weg. Dit kan echter op toeval berusten. 

Vandaag viel me op (heb 2 weken niet in deze auto gereden) dat ik bij het oprijden van mijn oprit (schuine oplopende rand naar stoep), er een "knakkend" geluid uit het onderstel kwam, waarbij ik dit ook echt kon voelen aan de auto als een soort verplaatsing / speling / zetting. Dat oprit oprijden gebeurt dan met (vrijwel) geheel naar links gedraaid stuur - waarbij dus het linker wiel als eerste omhoog gaat de stoep op (via schuine helling) en het rechter wiel volgt. De knak is pas hoorbaar / voelbaar als het rechter wiel op de stoep is terechtgekomen, dus beide wielen weer op gelijke hoogte zijn, maar de achteras nog (lager) op de openbare weg staat. Dit fenomeen treedt elke keer op en is 100% reproduceerbaar. Als ik rechtsom probeer mijn oprit te "nemen", dan gebeurt er niets.

Verder heb ik wat last van een trillend stuur rond 100 km/h, en dit bleef aanhouden na het balanceren van alle 4 de wielen. Dit is echter niet echt overdreven sterk aanwezig en er valt mee te leven.

Ook heb ik last - vanaf het moment dat ik deze auto kocht - van trillingen in het stuur bij remmen bij hogere snelheden (>100 km/h). Ook dit is niet overdreven sterk, maar wel storend. Ik weet dat dit aan kromgetrokken remschijven kan liggen, maar dat hoeft niet. De vorige eigenaar heeft nieuwe Zimmermann remschijven gemonteerd op de vooras om dit te verhelpen. Zal de axiale speling en de radiale slag van de remschijf / naaf met de klokmicrometer en het wiel gaan meten. Welke afwijking is toelaatbaar?

Wat ik zo snel mogelijk moet oplossen is echter het probleem met het onderstel. De symptomen duiden op slijtage aan de vooras, met inbegrip van stabilisator, stuurkogels en silent blocks. Ik heb een 2-kolommer en ga de auto daar zo snel mogelijk op zetten voor diagnose. Weet echter niet hoe ik het probleem moet localiseren, behalve dit:

- ik weet hoe ik lagerspeling moet opsporen,

- ik kan speling op de stuurkogels vaststellen,

- ik kan silent blocs en rubberdelen van de voorwielophanging visueel inspecteren op scheuren en vervorming

- ik kan axiale en radiale speling op de remschijven meten met een micrometer (maar dit is niet zo relevant voor deze storing).

Waar moet ik dus met de bandenlichter wrikken om vast te kunnen stellen of een fuseekogel, stabilisatorstangophanging, draagarm of silentbloc versleten is en vervangen moet worden?

En hoe weet ik of gevonden speling ontoelaatbaar is? Sommige onderdelen moeten tenslotte enige flexibiliteit vertonen.

Hoe weet ik of het stutlager bovenaan de McPherson veerpoot OK is?

Ik weet dat de voorwielophanging een zwak punt is van dit autotype. Wat is de meest waarschijnlijke bron van deze ellende?

 

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Bij voorbaat dank voor de moeite!

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.