Bobine brand door.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Audi
Merk
Audi
Model
Type
TYPE 8K
Uitvoering
-
Bouwjaar
2013
Brandstof
Benzine
Reacties
10
Bekeken
1006
Gepost: 16-07-2020 20:03
Professional

haleco1

Lid sinds: 19-05-2008
385 bijdragen

We hebben hier een Audi 1.8TFSI bj. 14-06-2013 staan met het volgende probleem:

Klant heeft na lopen op 3 cilinders, auto laten uitlezen door vriend. Ontstekingsprobleem op cilinder 1. Hierop heeft hij de bobine en alle 4 de bougies vervangen. 1-2 dagen erna weer raak, weer laten uitlezen door vriend. Gaf nu cilinder 4 aan. Bobine van cilinder 4 ook vervangen. Na 2 dagen weer slecht lopen bij accelereren. Nu auto bij ons aangeboden voor diagnose. Eerst testrit met auto gemaakt. Ik voelde ook het "schokken", dacht eerder aan vervuiling. Uitgelezen, ontsteekonderdr. op cil 4. Tijdens het uitlezen (ik had de motorkap open staan rook ik een penetrante geur van smeltend plastic! Meteen de bovenplaat vd motor afgehaald (auto natuurlijk van contact af). Ik zag toen dat op de bovenzijde van bobine 4 een "smelt bolletje" aan het groeien was. Bobine was loeiheet. Er zat een nieuwe Beru bobine in. Toen ik de nummers hiervan controleerde bij onze leverancier bleek dit een 12V bobine te zijn. De orginele bobines (er zaten nog 2) omgenummerd, deze bleken 14V te zijn! 2 nieuwe bobines (Bosch) gemonteerd (cil 4 en 1 die de klant had gemonteerd). Testrit gemaakt en goed bevonden. De dag erna bleek de klant weer problemen te ondervinden. Dus nog eens uitgelezen, echter geen foutcodes aanwezig! (We hebben wel meteen de inlaatkleppen op vervuiling laten controleren door een medewerker van Rapid met behulp van een endoscoop omdat deze toch bij ons moest zijn ( waren sterk vervuild)). Toen ik de auto even had laten lopen en weer had uitgezet (wel nog op contact) hoorde ik een vreemd tikken uit de bobine 4 en deze werd ook warm (was de nieuwe bobine)! Dus weer hetzelfde probleem. Komt dit iemand bekend voor? Zou de ECU dit veroorzaken (defect door de 12V bobine)?

Gemeten

Massa, Voeding

Uitgelezen met

KTS

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken