geachte colega's
Ik zit nu met een probleem waarbij ikzelf en een aantal collega's geen oplossing meer weten.
Het probleem:
De klant komt binnen met zijn voertuig met als klacht dat de lampjes van de ABS en ESP spontaan zijn gaan branden.
Ik sluit het voertuig aan op ons diagnosetoestel en merk een sporadische fout op:
18057 motor databus ABS regelmodule geen signaal.
Ik wis de fout , maak een testrit en de lampjes blijven uit.
ik lever het voertuig af aan de klant en leg hem uit dat ik enkel de fout heb gewist.
de dag erna staat de klant opnieuw voor de deur met dezelfde klacht.
ik sluit opnieuw het diagnoseapparaat aan en merk dezelfde fout met nog een paar extra:
18057 motor databus ABS regelmodule geen signaal
-1 regelmodule ABS defect
778 stuurhoeksensor G85
Ik wis de fouten en de fout 18057 en 778 kunnen niet gewist worden
De klant kon toen zijn voertuig niet missen dus spreken af wanneer hij het voertuig binnenbrengt om eens wat dieper te gaan meten.
Op de afgesproken datum komt het voertuig binnen en ik sluit opnieuw het diagnosetoestel aan, wat blijkt : dezelde fouten als voorheen.
Ik kijk op het schema en controleer of de zekeringen nog goed zijn: deze waren goed
Ik meet op de stuurwielhoeksensor zelf of ik de voedingen en de massa's heb waar deze nodig zijn, ook deze waren aanwezig.
Ik meet of er een spanningsval is over de massakabel (om te kijken of er gecorrodeerde massapunten zijn) maar geen spanningsval te meten is er .
ik kijk op de VAG-COM naar de actuele waarde van de stuurhoeksensor en deze staat van, ook als ik het stuur verdraai. Dus ik concludeer hieruit dat de stuurwielhoeksensor defect is.
In overleg met de klant monteer ik een nieuwe originele stuurwielhoeksensor , calibreer deze opnieuw, wis alle fouten en wat blijkt: de lampjes zijn UIT
ik maak een testrit en de lampjes blijven uit.
Ik lever het voertuig opnieuw aan de klant.
Een week later komt de klant opnieuw langs met dezelfde klacht, alleen is na die week de lampjes 1 dag gaan branden, dan weer uit en daarna opnieuw gaan branden.
Klant brengt opnieuw zijn voertuig binnen en sluit deze opnieuw aan op ons diagnosetoestel, wat blijkt DEZELFDE fouten.
Ik ga verder met de metingen en spits me nu meer op de ABS regelmodule, ik meet of alle spannigen en massa's aanwezig zijn en deze zijn aanwezig.
Ik bel naar AC-Tronics en wat blijkt : veel problemen met dit type regelmodule.
Ik verstuur heel het ABS blok naar AC-tronics en een week later krijg ik bericht dat ze NIETS hebben kunnen vinden aan heel het ABS blok.
( Prachtige sevice bij AC-tronics, heb enkel maar verzendkosten moeten betalen)
Ik krijg alle terug gestuurd en monteer het in het voertuig, ik ontlocht alles en wat blijkt DEZELFDE fouten.
Het voertuig terug meegeven met de klant omdat hij deze nodig had, en deze week opnieuw binnengekregen voor verder onderzoek.
Ik leen van een collega een scoop en ga de CAN signalen meten.
EN hier is iets mis!
Uit het beeld blijkt dat er een goede CAN-high signaal is maar er iets mis is met CAN-low
Ik meet deze beelden zowel op de CAN-draden aan de ABS module als op de CAN-draden op het motormanagement (logisch doordat het een netwerk is).
Wat blijkt nu ook uit het signaal van CAN-low , dat niet enkel de info van en naar de ABS module vervormt zijn , maar alle signalen van CAN-low dit hebben.
Heeft er iemand dit al meegemaakt dat het beeld zo vervormt is?
Zelf dacht ik eerst dat er iets mis was met de kabel van CAN-Low, maar dan moeten er toch meerdere fouten zich voordoen en niet enkel die naar ABS module ?
Kan er iemand ons helpen want samen met een paar bevriende collega's in de buurt zitten we aan het einde van onze kennis.
Gr GVM
P.S. sorry voor de lang topic maar ik wou de situatie zo nauwkeurig mogelijk schetsen.
Uitgelezen met
VAG-COM en SPC ( van autodata )
Foutcodes
18057 en 788
Downloads (2)
- can-audi-tt.pdf
- can-audi-tt_uitgezoomed.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »