Gepost: 16-09-2013 16:53
Lid sinds: 06-10-2008
146 bijdragen
Ratelend geluid bij het vertrekken of bij lichtjes gas geven - motor heeft 5 sec piepend geluid gemaakt daarna is het ratelen begonnen (distributieketting ?????)
- leest de volgende foutcodes uit
foutcode 16725 P0341 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00515)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nl Nokkenaspositiesensor A cilinderrij 1 (G40) onaannemelijk signaal
du Nockenwellenpositionssensor (G40) unplausibeles Signal
en Camshaft Position Sensor (G40) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes
Mogelijke verschijnselen:
Moeilijk of niet te starten
Weinig vermogen, trekt niet door
Verhoogd brandstof verbruik
Storingslampje brandt
Mogelijke oorzaken:
Nokkenasstand verlopen / verkeerd door rekken / verkeerde montage van de distributie ketting (distributie pas vernieuwd?)
Bedrading en/of aansluitingen nokkenaspositiesensor liggen te dicht bij een circuit met hoog voltage
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de nokkenaspositiesensor
Sensor (G40) defect
Beschadigd nokkenastandwiel
Slechte timing van ontsteking
Mogelijke oplossingen:
Check distributieriem
Check / repareer bedrading en aansluitingen of die niet te dicht bij een hoog voltage circuit liggen
Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de sensor
Check (meetwaardeblokken) / vervang nokkenaspositiesensor
Check nokkenastandwiel
Check timing ontsteking
Extra info:
Deze foutcode betekent dat de ECU een probleem gevonden heeft in het signaal van de nokkenaspositiesensor. Dat signaal wordt gegenereerd door het nokkenastandwiel wat aan de nokkenas zit en langs de sensor draait, waardoor de sensor precies weet welke positie de nokkenas heeft
Nokkenaspositiesensor (G40)
en foutcode
16712 P0328 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00524)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.
nl Klopsensor (Pingelsensor) 1 (G61) signaal te sterk
du Klopfsensor 1 (G61) Signal zu groß
en Knock Sensor 1 (G61) Signal too High
Extra info bij de foutcodes
Mogelijke verschijnselen:
Gebrek aan trekkracht-vermogen / De motor aarzelt af en toe / De Engelsen noemen dat 'drivebility problems'
Verhoogd brandstof gebruik
Andere verschijnselen zijn ook mogelijk
Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Klopsensor niet goed gemonteerd
Klopsensor gecorrodeerd
Klopsensor vervuild / defect
Bedrading en/of aansluitingen defect
Klopsensor niet herkend door de ECU
ECU defect (onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
Check / repareer bedradingen en aansluitingen
Kontroleer het aandraaimoment (20Nm) van de Klopsensor
Vervang de Klopsensor
Vervang de ECU
Extra info:
Kloppen / pingelen
Uitgelezen met
VAG com
Foutcodes
P0341 en P 0328
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen