Gepost: 04-03-2016 10:09
Lid sinds: 31-12-2015
4 bijdragen
Heren,
Mijn eerste vraag hier, dus verontschuldig mij alvast mocht het e.e.a niet naar wens zijn ingevuld.
Ik heb een BMW 1 lopen uit 2006. De 1.6 (116pk) benzine versie.
Wagen heeft 104500km, rijdt op 5W30 en wordt om de 15000 ververst.
Wagen kreeg onlangs het CEL lampje en werd uitgelezen bij een officiële BMW dealer waar men liet weten dat de lambdasensor voor de kat defect was en vervangen moest worden. Daarvoor werd reeds een afspraak gemaakt door de klant zelf (reparatie nog uit te voeren)
Het probleem doet zich voor dat bij koudstart de wagen naar olie ruikt / dampt. Eens op temperatuur geen enkel probleem meer. Wagen werd altijd respectabel warm gereden. Helaas heeft de wagen geen klassieke peilstok meer, maar tussen de wissels door heeft het peil nog nooit een blokje gezakt.
Klant begint zich wat zorgen te maken (denk aan klassieke klepseals en/of zuigerveren). Nu weet ik dat Peugeot's uit die tijd, die de 1.6 motoren ging lenen bij BMW (dat waren dan wel niet de langsliggers zoals in deze wagen), ook wel eens last hadden van olieverbruik op 5W30.
Ik vraag van jullie zeker geen "spot-on" oplossing, maar vroeg me af of de BMW kenners hier wat ervaring kunnen delen omtrent deze blokken.
Alvast bedankt,
Gunther.
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken