Gepost: 01-06-2015 21:26
Jos80
Diagnosetechnicus / Monteur
Autobedrijf Van De Ven
Universeel
Lid sinds: 16-05-2011
10 bijdragen
Hallo collega's,
We hebben problemen met deze auto (door inruil verkregen), hij start en rijdt goed, maar stationair loopt hij onregelmatig, en ploft zachtjes in de uitlaat op een hele regelmatige tijdbasis. Als hij koud is merk je het minder, bij warme motor is het het ergst. Er komt vrij snel een foutcode 29CD op (Verbrandingsprobleem cilinder 1) en als je hem wat langer stationair laat lopen komt er foutcode 29CC bij (Verbrandingsstoring meerdere cilinders). Bij iets gasgeven is het probleem weg en loopt de motor perfect.
Bij het uitlezen van de meetwaardenblokken zie je duidelijk een verschil tussen cilinder 1 en de rest. In eerste instantie bobines, bougies en injectoren gewisseld, geen resultaat. Compressie gemeten, cilinder 1 had 0,3 bar minder als de rest, cilinderkop laten controleren, zuigers en cilinders gecontroleerd, die zijn OK. Er bleek 1 klep een minuscuul klein stukje uitgebroken te zijn, kop hersteld, compressie is nu perfect, maar de motor loopt nog precies hetzelfde. Inlaatspruitstuk gecontroleerd, is OK. Vliegwiel gecontroleerd, is OK. Distributietiming en Vanos gecontroleerd, zijn OK. Tanden op de krukas voor de krukassensor gecontroleerd, zijn OK. Motor ecu is naar ACtronics geweest ter controle, maar die konden dit type ecu niet controleren en is dus onverrichter zake naar ons terug gestuurd. Met factuur erbij.....
De aard van de storing lijkt op een sturing vanuit de motor ecu, alsof de ecu onterecht een onbalans in de verbranding detecteert en probeert bij te regelen. Elke +/- 7 seconden hoor je de motor op dezelfde manier even slechter lopen.
We hebben er al heel wat over zitten dubben, zou het toch in de motor ecu kunnen zitten? Het is verder een vrij "simpele" motor, zonder valvetronic, zonder balansassen en zonder wervelkleppen in de inlaat.
Gemeten
Compressie, cilinderlektest, injectorsignalen, bobinesignalen, lambdasignaal, viergasmeting, vliegwiel gecontroleerd, distributieketting en timing gecontroleerd , bobines, bougies, injectoren, hydraulische stellers vervangen.
Uitgelezen met
Bosch KTS 540
Foutcodes
29CD en later ook 29CC
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen