Gepost: 10-08-2017 09:45
steeksleutel
technisch specialist
Anders/Overig
Lid sinds: 14-12-2011
11 bijdragen
Beste forumleden,
Wij hebben een BMW 1 serie staan waarbij een van de distributieketting geleiders was gebroken.
Hierop hebben wij de carterpan gedemonteerd en de deeltjes afgebroken geleider uit de carterpan verwijderd. Vervolgens een nieuwe distributiekettingset gemonteerd.
Tijdens de proefrit reed de auto in eerste instantie prima maar na enige tijd ging het motormanagement lampje branden en was er direct sprake van vermogensverlies.
Bij uitlezen storing: 2A83 inlaatvanos.
Storing duidt op een probleem in de inlaatnokkenasverstelling. Wij hebben een nieuw Vanos regelventiel gemonteerd. Maar tijdens proefrit tradt het zelfde probleem opnieuw op.
Vervolgens een nieuw inlaatnokkenastandwiel(febi) gemonteerd en direct zeker gesteld dat de motor en tandwielpositie plaatjes juist getimed staan.
Na proefrit helaas weer hetzelfde probleem.
Aansturing op regelklep gecontroleerd. De dutycycle is in rust 5%. Bij storingsvrij systeem zie je de duty cycle varieren tusen de 5 en 40% en versteld de nokkenas zichzelf ook netjes. (kruk nokkenasfase gemeten met scope) Op het moment dat de storing optreedt blijft de dutycycle 5 % en varieert deze niet meer bij accelereren. Op het moment dat de storing gewist wordt wordt de regeling weer actief en rijdt de auto gewoon goed totdat de storing na een minuut of 10 weer optreedt.
Ik heb ondanks dat het signaal van de nokkenassensor er goed uitzag ook een nieuwe inlaatnokkenassensor gemonteerd.
Heeft iemand nog een goed idee?
Gemeten
Aansturing van de vanosregelventielen.
Motortiming gecontroleerd.
Uitgelezen met
Autologic Ista/D
Foutcodes
2A83
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken