Afstandsbediening E46 werkt niet meer

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
3-serie
Type
E46
Uitvoering
-
Bouwjaar
2002/4
Brandstof
LPG
Reacties
9
Bekeken
4889
Gepost: 11-04-2017 18:01
Professional

BurgAutomotive

Autotechnicus
Burg Automotive
Anders/Overig

Lid sinds: 11-01-2017
33 bijdragen

Beste allemaal,

Na lang zoeken op dit en andere fora toch maar besloten mijn vraag hier te stellen, aangezien ik bang ben er zelf niet uit ga komen.

Klachtomschrijving: In verloop van tijd begon de afstandsbediening van beide sleutels voor het openen en sluiten van de centrale deurvergrendeling steeds slechter te werken.

 

Systeemomschrijving: Deze sleutels zijn van het type waarbij de batterij officieel niet vervangen kan worden (zogemaamde diamond key fob), echter zijn er aftermarket kitjes te koop (bv op ebay) waardoor dit wel gedaan kan worden. Van een van de twee sleutels is de batterij op deze manier al vervangen.

De sleutel stuurt het signaal naar de antenne, welke verwerkt zit in de achterruit. Dit signaal word door de FZV module omgezet in een bericht welke over de K-line verstuurd word naar de GM5 module. De GM5 module zorgt onder andere voor de aansturing van de centrale deurvergrendeling.

Bron, onderandere: http://bmw.n84.eu/e46/E46_Bentley_Service_Manual.pdf vanaf pagina 855 in de PFD (bestand is iets te groot om aan de bijlage te hangen volgens mij)

Gemeten/uitgesloten:

 Sleutel: Om te beginnen heb ik de sleutel doorgemeten door op de plus en min van het (reeds vervangen) batterijtje in de sleutel te meten. In rust was dit rond de 4,6v en bij het drukken op een willekeurige knop  zakte dit naar de 3,5v. Dit lijkt dus goed te gaan.

FZV-module:Na wat zoeken op verschillende fora, kwam ik tegen dat vaak de veroorzaker van CV-gerelateerde problemen de GM5 module is. Om dit uit te sluiten kan je het signaal wat uit de FZV module meten komt, zoals hier beschreven: https://www.bmwgm5.com/FZV_Antenna_Amp.htm. Na doormeten blijkt dat het signaal inderdaad van beide sleutels op de FZV module binnenkomt (sleutels dus goed!) en er een bericht op de K-line verstuurd word. Blijft dus volgens mij alleen nog een draadbreuk in de k-line of de GM5 module over. Voeding van de FZV module is keurig 12v, massa is goed en spanning op de k-line in rust is 5.0v.

Communicatie FZV-GM5: Weerstand gemeten over de draad die van de FZV module naar de GM5 module loopt, 0Ohm en geen kortsluiting naar massa.

GM5 module: Blijft alleen de GM5 module nog over als hoofdverdachte. Na uitlezen met BMW Scanner blijken er meerdere storingen in te staan:

  • Anti-theft alarm system: Siren, Radio interior protection, Tilt alarm sensor or Wire STDWA Short circuit
  • Anti-theft alarm system:Tilt alarm sensor
  • Anti-theft alarm system: Interior procetion
  • Central locking system: Short circuit or Open circuit at Motor Tailgate
  • Central locking system: Relay doesn't switch to on at Central saving
  • Internal fault at body module V: Processor Watchdog

Vooral de storing mbt het relais voor de centrale deurvergrendeling is interessant, want deze is niet te wissen. Naar aanleiding hiervan een (naar wat men vertelde) werkende, 2e hands GM5 module gemonteerd en de codering uit de oude module overgezet. Resultaat, alles werkt naar behoren, geheel storing vrij, maar nog steeds geen afstandsbediening.

Uiteraard heb ik al meerdere malen de inleerprocedure gevolgd welke voorgeschreven is (zei Bentley manual) en de zekeringen gecontroleerd. Daarnaast heb ik enkele dagen geleden nieuwe relais binnengekregen welke nog op de printplaat van de oude GM5 module gesoldeerd moeten worden, maar hier helaas nog niet aan toe gekomen, ik denk ook niet dat dit het probleem zal oplossen eerlijk gezegd.

De centrale deurvergrendeling zelf werkt prima, zowel met het openen van de bestuurdersdeur met sleutel, als bedienen van de knop in het middenconsole. Alle deuren/kofferklep gaan netjes mee open en dicht.

Inmiddels ben ik een beetje ten einde raad en hoop ik dat jullie nog tips hebben welke me een stapje verder in de goede richting kunnen brengen. 

Gemeten

Voeding FZV module; 12,0V. Massa FZV module correct. Signaaldraad FZV module; 5,0v, bij gebruik pendelend tussen 2,6 en 4,5v. Weerstand data draad FZV module en GM5 module; 0Ohm. Batterij sleutel onbelast; 4.6, belast; 3,5v

Uitgelezen met

Autocom, BMW scanner

Bijgewerkt door BurgAutomotive op 11-04-2017 18:01
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.