Gepost: 27-09-2013 09:23
Lid sinds: 04-03-2012
37 bijdragen
Deze 318 kwam bij ons binnen met een defecte dynamo. Na montage van een ruilexemplaar (Bosch) werkte alles als vanouds. Alle aanwezige storingen zijn gewist en de klant heeft een maand probleemloos gereden, tot het moment dat het controlelampje van de dynamo ging branden.Auto uitgelezen waarbij diverse storingen van onjuiste systeemspanning naar boven kwamen. De laadspanning op de accu gemeten was rond de 10 Volt dus verklaarbaar.
Deze keer bleek echter dat de dynamo vol met olie zat door een lek oliefilterhuis. De olielekkage is door ons verholpen en weer nieuwe dynamo gemonteerd. Alles nog nagemeten, gecontroleerd en storingen gewist, probleem opgelost zou je denken.
Gisteren kwam de auto weer in onze werkplaats met een brandend motorstoringslampje. Weer een storing op de dynamo! (27DA - defect dynamo). Bij de eerste start was de laadspanning 11,7 volt, dus te weinig. Echter alle volgende starts 13,8 - 14,1 volt.
De bekabeling heb ik voor zover mogelijk gecontroleerd waarbij geen afwijkingen te zien zijn. Spanningsverlies in de + en in de - kabel is minimaal.
Op het elektrisch schema komt één enkele draad van de motor ecu welke de dynamo aanstuurt.
Iemand ervaring met dergelijk probleem?
Gemeten
Foutcode 27DA in DME
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen