e36 loopt niet/loopt slecht

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
3-serie
Type
E36
Uitvoering
-
Bouwjaar
1992/10
Brandstof
Benzine
Reacties
12
Bekeken
3164
Gepost: 15-02-2013 22:14
Professional

LievenBMW


Dealer

Lid sinds: 14-02-2013
5 bijdragen

 hallo iedereen,

het is een lang verhaal maar het volgende probleem is er.

het gaat hier om een BMW 3-serie e36 uit 1992, met een M50B20 ( 20 6 S1 non-vanos ) 6-in-lijn 2.0L motor.

een week geleden begon de motor op 5 cilinders te lopen en de tester gaf aan dat het ging om cil 5. bobine hiervan bekeken, ( losse coil-on-plug bobines ) waaraan te zien was dat deze gescheurd was en het isolatie materiaal gesmolten en eruit gestroomd was. door de kortsluiting die dit veroorzaakt had was de + draad van de bobinestekker tot aan de gezamelijke + draad voor alle 6 bobines in de draad doos boven op het inlaatspruitstuk gesmolten, samen met de complete aarde draad van alle 6 bobines en de aanstuur draad voor de desbetreffende bobine.

na een nieuwe aarde draad aangelegd te hebben en van een nieuwe bobinestekker de aansturings draad en de + draad opnieuw allemaal netjes aan de kabelboom gesoldeerd te hebben en een nieuwe bobine gemonteerd te hebben liep de motor weer zo als het hoorde.

heb toen met de auto ruim 1000km gereden binnen 3 dagen waarbij niks aan de hand was.

toen ik de volgende dag de auto naar werk pakte begon deze na ong. 10/15km opnieuw te stotteren en op 5 en soms zelfs 4 cilinders lopen. 

bij opnieuw uitlezen kwam er uit dat het deze keer om cilinder 4 ging. bobine gecontroleerd op het zelfde "lekken" als vorige keer. dit was niet het geval. bobine vervangen en liep toen weer goed. echter begon de motor na ong. 10km weer het zelfde te doen.

toen de auto aan de tester gezet en naar live data gekeken tijdens warme motor.

hierbij kwamen de volgende waardes:

- lambda sonde off ( warme motor )

- inlaat temp. 96*C

- toerental op tester varieerde tussen de 20,60,400,120 enz. ( nooit hoger dan 600 ) terwijl op dashboard klok 700/800 aangaf

- koelwater temp. 96*C

- luchtmassameter van nullast tot vollast: 2.31V tot 2.65V

na fout codes gewist te hebben en opnieuw gekeken te hebben was ineens de aanduiding van misfire in cilinder 4 weer verplaatst naar misfire cilinder 5.

toen bobine 4 en 5 met bougie uit cilinder gehaald en gecontroleerd op vonk. deze gaf een zwakke rode vonk maar vonkte dus wel.

wat mij er bij op viel is dat zodra de motor wordt uitgeschakeld en de tijd krijgt om af te koelen deze weer netjes op 6 cilinders loopt wanneer deze koud gestart wordt. maar na een minuut of 5 wanneer de temp. begint op te lopen begint het probleem opnieuw

ik heb nu zelf niet meer de beschikking over een scope en kan dus geen goeie metingen meer verrichten. 

mijn eerste gedachte om te controleren zijn weerstand metingen verichten op krukassensor en luchtinlaattemp sensor aangezien deze waardes aangeven die gebruikt worden om het ontstekingstijdstip vast te stellen.

ook heb ik uit een service manual kunnen halen dat een gesmolten bobine vaak een aanduiding is voor een kapotte eindtrap in de DME ( ECU ). omdat een bekend probleem bij de e36 is dat het ECU compartiment onder water komt te staan door verstopte watergootjes heb ik dit gecontroleerd, maar deze bleek kurkdroog.

het laatste wat er tot nu toe gebeurd is is dat de auto terwijl deze nog wel elke keer perfect starte als hij koud was en dan ook perfect op 6 cilinder liep, nu totaal niet meer wil starten. startmotor draait rond en motor zelf ook. maar totaal geen ontsteking ( hier en daar soms een "plofje") terwijl er niet meer mee gereden is. hierdoor de gedachte BDP sensor.

ik hoor het graag wat jullie denken want ik kom er zelf niet helemaal uit.

alvast bedankt

met vriendelijke groet 

L. Schot

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken