Gepost: 19-10-2009 19:32
Lid sinds: 20-11-2007
3803 bijdragen
Deze BMW heeft het probleem dat de elektrische stuurkolomvergrendeling er niet meer af gaat.
In het Car Acces System 3 (CAS) is de volgende storingscode opgeslagen:
A116:
ELV ECU abruption error
Error will not cause a warning light (the light is on in the dash)
Error is currently present
Test conditions have been completed
Short circuit or signal interruption
De storingscode kan niet worden gewist.
De andere regelapparaten hebben geen foutcodes. Dit is uitgelezen met Bavarian Technic.
Zelf verdenk ik de stuurkolom. Je kunt hier echter weinig aan meten.
Ik heb op een goed werkende 3-serie het volgende kunnen meten:
Het stuurslot wordt vanuit de CAS3 aangestuurd.
- Sleutel op contact: korte 12V puls over CAS ELV+ en CAS ELV- draden. Op de BUS_PA draad zie je een k-lijn communicatie bericht. Stuurslot gaat eraf.
- Sleutel uit contact: korte 12V puls over CAS ELV+ en CAS ELV- draden. Op de BUS_PA draad zie je een k-lijn communicatie bericht. Stuurslot gaat erop.
Op de probleem auto meet ik geen aansturing via CAS ELV+ en CAS ELV-. Ook de communicatie op BUS-PA is niet zichtbaar.
Iemand nog tips?
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen