Beste mensen,
Ik ben zelf in het bezit van een E30 320i met M20B23 (dus 2,3l) motor. En heb daar vorig jaar het inspuitsysteem van een M20B20 van 1988 op gezet. Zowel inspuitng als ontsteking worden door 1 ECU geregeld. Auto start en ree perfect de afgelopen tijd.
Nu doet het volgende zich voor sinds een aantal weken. De motor slaat niet aan smorgens. Direct bij het starten geeft hij even een hik van aanslaan maar daar houdt het ook bij op. De enige manier om hem aan de praat te krijgen is door het brandstofpomp relais eruit te halen en hem door te starten tot hij aanslaat, dan direct het relais erin drukken en hij blijft keurig lopen.
Het lijkt mij dan ook duidelijk dat hij veel te rijk is tijdens het starten of niet? De motor moet eventje draaien voordat ik goede gas responds heb.
Met koude motor en het koude weer moet ik behoorlijk gas bijgeven om weg te rijden. Eenmaal na een paar km rijdt voel ik wat lichte hikjes, die ik nog niet kan verklaren. AFR/Lambda blijft keurig regelen.
Het volgende heb ik al vervangen uit voorzorg en preventief onderhoud:
- Verdelerkap (nu een Bosch/OEM) (de oude (Facet) sloeg door op cil 1 en 5) ik hoopte door hem te vervagen dat het euvel zicht zou verhelpen, echter niet.
- rotor = Bosch/OEM
- bougiekabels, er waren er al een paar plausibel dus heb besloten alle kabels zelf opnieuw te maken, met nieuwe stekkers etc... gedaan me originele BMW onderdelen als stekkers en connectoren, ook krimp tool van BMW gedbruikt voor de stekkers.
De volgende onderdelen heb ik uitgewisseld:
- koelwater temp sensor , geen invloed
- luchthoeveelhiedsmeter incl geintegreerde lucht temperatuur sensor, geen invloed
- krukas sensor, idem geen invloed
- bobine, alleen heb ik met deze nog geen koudstart gedaan, nog een optie
- NIEUWE ecu! geen verschil
Volgende heb ik gecontroleerd:
- injectoren; verstuiverbeeld. Gallerij gevoed met brandstof en ze lekken na 1 minuut nog niet. Individeel aangestuurt met een accu en het sproeibeeld onderling verschilt niet. Opbrengst NIET gecontroleerd.
- klepspeling, gaat hier om een M20B23 motor die zowel in- als uitlaatzijde een speling van 0,25mm heeft bij koude motor (tot 35 grdn).
- Bougie electrode afstand (0,7mm) kheb deze nog vergroot na 0.9 om te kijken of het invloed had, nou niets het rijgedrag werd alleen maar erger. Bougies zijn bij grote beurt, 220.000km vervangen (nu 25.000 erbij) Zou nog een optie zijn.... Echter warm geen last van misfires etc ook niet op LPG.
- gas injectoren, 4 maanden terug nog een moeten vervangen omdat deze lekte. Toen duurde het te lang voor hij aansloeg nu slaat hij helemaal niet aan. Om dit te elimineren heb ik de zekeringen van het gas systeem eruit getrokken en de leidingen leeg laten lopen. Mocht er eentje lekken dan heeft deze geen invloed meer. Ook dit mocht niet helpen.
- stekker voor de injectoren/koelwatertemperatuur sensoren onder het inlaatspruitstuk. We weten dat dit een bekend probleem is bij deze motor. connectoren gereinigd en DeOxit / Progold toegepast. Geleiding verbeterend goedje, erg goede resultaten mee geboekt bij andere electrische storingen, mocht ook niet helpen.
- Forté gas treatment in de tank en tijd op benzine gereden, ook geen resultaat.
- Compressie bij koude motor; 10,0bar voor cil 1,2,5 & 6 10,5 bar voor 3 & 4.
Overige dingen:
- Enige tijd na het starten werkt de lambda regeling prima. Ik heb geen katalystor maar het het lambda signaal nodig voor het vialle systeem.
- bij het starten worden eerst alle injectoren per rotatie aangestuurd (gmto scope) waarna ze keurig over gaan op half sequentieel zodra de motor op toeren komt (sensor om de 6e bougiekabel). Deze werkt dus ook goed
- brandstofdruk zelf niet gecontroleerd, wel de werking van de brandstofdruk regelaar. Bij losse afgedopte slang stationair wordt het mengsel rijker, bij niet afgedopte slang wordt hij armer. Met een vacuum setje vacuum op de regelaar gezet en het mengsel wordt armer naarmate meer vacuum op de regelaar wordt toegepast. Zoals het hoort. Ik heb dit gecontroleerd met de CO meter als de widebandsonde (TechEdge 3B1)= AFR/ lambda sonde extra in de uitlaat geplaatst om lambda/AFR te controleren tijdens het rijden, ook hier geen afwijkingen te constateren..
Ik wordt langzamerhand het allemaal een beetje zat gezien ik behoorlijk wat dingen heb gecontroleerd en nog steeds geen oplossing vind voor mijn (voorheen) trouwe BMW. Het staat ook erg knullig als ik elke keer mijn koude BMW moet starten met geopende motorkap en raam om zo het brandstofpomp relais eruit en erin te zetten tijdens het starten.
Mochten jullie suggesties hebben laat het dan aub weten. Persoonlijk vind ik de auto onderin toeren / middel matige belasting erg traag terwijl het mengsel binnen de 14.0/14.7 AFR ligt en de onsteking volgens de tester (Bosch KTS 300) niet noemenswaardig laag ligt 30-35 grdn). Dit allemaal op benzine.
Als voorzorg ga ik de bougies vervangen, maar verwacht geen verbetering...
Gemeten
- krukas sensor
- onstekings scope beelden
- inspuiting/ injectoren
- lambda signaal
Uitgelezen met
Bosch KTS 300
Foutcodes
Geen