Gepost: 21-10-2016 13:28
Lid sinds: 13-06-2010
2171 bijdragen
Mijne heren, het begon met het af en toe oplichten van het dynamolampje.Op een moment, tijdens het rijden, ging het lampje weer aan, alle lampjes op het instrumentenpaneel gingen branden en de auto reageerde niet meer op het gaspedaal.De motor bleef wel lopen. Nadat de motor uitgezet was en opnieuw gestart kon er weer verder gereden worden.Nu is de auto uitgelezen en geeft twee foutcodes: in het ABS/ESP code C1DF7 (accu spanning te hoog) en in het instrumentenpaneel de code 87(carrosserie-bus kortsluiting naar plus). In de motor ECU geen foutcodes.In de parameters van de ABS/ESP stond de stuurhoeksensor op 972 graden.Tevens waren er nog twee lampen doorgebrand. De dynamo is gedemonteerd en laten testen. De spanningsregelaar was stuk. De spanning was niet stabiel op de testbank. Een gereviseerde dynamo gemonteerd. Probleem leek uit de wereld maar tijdens een tweede proefrit knapte er weer twee lampen. Met de tester in de auto rond gereden en geconstateerd dat de boordspanning varieert tussen 11 Volt en 19Volt. (geen tikfout). Er wordt inmiddels een tweede nieuwe dynamo gemonteerd maar nog geen uitslag dus.
Op het forum hebben we gelezen dat met name de spanningsregelaar een probleem geeft. Het exacte nummer van de oude regelaar zou het beste en meest betrouwbare zijn. Al de andere fouten zouden veroorzaakt kunnen worden door de hoge spanning.
Onze vraag is nu: welke rol speelt het instrumentenpaneel in de dynamoregeling, en kan die foutcode 87 een oorzaak van het hele geval zijn?
Gemeten
Boordspanning 11 Volt tot 19 Volt
Uitgelezen met
KTS
Foutcodes
C1DF7 (accuspanning te hoog) en 87 (carrosserie-bus sluiting naar plus)
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen