Gepost: 24-09-2020 15:11
Lid sinds: 09-04-2012
39 bijdragen
We zijn al even bezig met een 325i N53 met directe inspuiting die niet helemaal zuiver loopt.
Na de eerste controles bleek een waslijst aan codes waarvan en een aantal overbleven die wezen naar een slecht werkende lambda sensor op bank 1. Met een nieuwe sensor en een fatsoenlijke beurt met een brandstof reiniger is het wel behoorlijk verbeterd. Bougies zijn recent, de NOx sensor is al van het nieuwe type en de injectors zijn een tijdje geleden ergens anders reeds vervangen.
Echter bij een koude start loopt de motor de eerste 10sec erg ruw en zodra de lambda's actief worden is dit gelijk beter. Rijden doet ie prima maar je voelt dat er hier een daar een hikje in zit. Na een lange rit (meer dan 100km) gaat de motor soms stotteren en herstart verhelpt dit direct.
Codes die we daarna aantroffen gaven cilinder overslag 1 en 2A26, katalysator conversion during shift. deze omschrijving is blijkbaar slecht vertaald want dat heeft iets te maken met de stratified mode van de injectie verwacht ik.
We hebben daarna met een lange rit gecontroleerd wat de NOX regeling doet. Het duurt vrij lang, ongeveer 15km voordat de sensor tot actie komt en nog langer, ongeveer 20km voordat de injectie van homogeen naar stratified overgaat. Dit wisselt dan nog eens 10km elkaar af en dan blijft de stratified mode langer actief.
Als de motor stationair wil draaien in de stratified mode loopt ie echt wel mooi, in de homogeen mode niet zo.
Hier kom ik wat ervaring te kort met deze regeling bij BMW. Wat bepaald de keuze voor de injectie mode en waarom gaat deze uit de stratified mode tijdens rijden in deellast?
Ook geeft onze diagnose een waarde voor de zwavel ophoping in de NOx kat (246mg) maar deze veranderd niet. In de stratified mode zou de kat moeten worden gereinigd wat dan te zien is aan de voorste lambda waarden, deze veranderen echter nauwelijks (rond 2,7V beide). In homogeen mode schommelen ze rond de 2V. Dit zouden normale waardes zijn voor zover ik kan achterhalen. Het regeneren gebeurt dan echter blijkbaar niet. Waarom niet? Ik zou denken dat de kat zijn beste tijd heeft gehad maar de foutmeldingen komen niet terug (weer zo'n 50km gereden).
Zit ik op het juiste spoor of zie ik iets over het hoofd?
Gemeten
4 gas: Lambda 0,97, CO 0,50 bij stationair
Lambda 1,01, CO 0,2 bij toeren
Uitgelezen met
Maxi Diag
Foutcodes
29CD: overslag cilinder 1
2A26: katalysator conversion during shift
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen