Gepost: 31-07-2017 21:33
zeroto60
Diagnosetechnicus
GMTO
Universeel
Lid sinds: 13-10-2011
9 bijdragen
moeilijke situatie. Ik heb een bmw 318i in handen gekregen die reeds bij 3 garages is geweest voor diagnose. Werkelijk alles hebben ze al vervangen maar het probleem blijft bestaan.
deze auto wil niet aanslaan bij koude motor. Hij gaat vlot rond en met hoorbare compressie op alle 4 cilinders. Vonk en brandstof is aanwezig (met scoop gezien). Na bijna een volle accu slaat hij aan en loopt dan vrijwel meteen mooi zuiver. Op de achtergrond hoor je een vaag tok tok tok onder het kleppendeksel.
het volgende is door voorgaande garages gedaan:
accu, bougies, bobines (bosch), distributieketting met spanners en geleiders, nokkenassensoren, krukassensor, vanos solenoids, stelmotor valvetronic, ecu valvetronic, ecu motormanagement.
Het volgende heb ik zelf geconstateerd en vervangen: tussentuimelaars valvetronic, waren erg ver versleten.
Vanos test slaagt hij volgens dis voor. Bij uitlaatvanos test slaat de motor af bij de uiterste standen. Bij inlaatvanostest zie je de nokkenastiming veranderen en motor loopt hoorbaar anders
Zodra de motor loopt en warm is start hij prima. Hij rijdt ook goed met vermogen onderin en bovenin. Er is wel het sporadische tok tok tok geluid hoorbaar. Dit geluid is harder dan hydraulische stoters maar niet constant zoals een ketting.
Nou vermoed ik zelf dat de inlaatvanos defect is en niet stil blijft staan tijdens het starten. Je hoort namelijk ook terugslag in het luchtfilter. Timing is 100%, koud gemeten. Vanos kost 350 euro. Wat vinden jullie?
Gemeten
ontsteking, inspuiting, timing (mechanisch), valvetronic test gedaan met DIS (geslaagd), vanos test gedaan met dis. Uitlaatvanos testen laat de motor afslaan (hoort dat?), inlaatvanos werkt hoorbaar goed.
Uitgelezen met
Bmw DIS
Foutcodes
Absent.
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken