Verbrande zuiger ten gevolgen van pingelen op LPG.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
3-serie
Type
E46
Uitvoering
-
Bouwjaar
1999/4
Brandstof
LPG
Reacties
12
Bekeken
4835
Gepost: 22-04-2012 20:16
Professional

Christiaens

After sales manager
Christiaens Automotive Support
Anders/Overig

Lid sinds: 19-02-2012
24 bijdragen

Deze auto heeft voor 9000 km terug een gebruikte geresideerde motor gekregen ivm heet gelopen te zijn, had inmiddels ook al 192000 km gedraaid.

Nu 9000 km later heeft deze motor een verbrande zuiger, de 3e is verbrand door pingelen en de 2e heeft ook een beetje pingel schade. Zuiger 1 & 4 hebben lichte schade op zuiger en cilinderkop, dit zou volgens motorleverancier zijn gekomen van gebroken zuigerveren die van cilinder 3 naar andere cilinders gegaan zijn.

Motor had tot deze schade nagenoeg geen olieverbruik.

Bij uitlezen storingsgeheugen met Actia,

Weigeringen belangrijk om gas uit te laten totaal oppervlak, of cil 3, of cil 1. Een vreemde tekst. deze meldingen zijn 2300 km eerder gezet, nu 304000 km.

Weigering cilinder 3 en compressie cil. 3, P0303 en P0170 is natuurlijk het gevolg.

Verder onderzoek aan pingelsensoren, bougies en bobines leverde niets op, alles werkt naar behoren.

Inlaatspruitstuk heeft de 4 LPI injectoren aan de onderzijde en van cilinder 3 zit de injector los, dit zou valse lucht ten gevolge kunnen hebben.

De carterventilatie heeft een ventiel, geplaatst tussen inlaatkleppen en smoorklep, hierin is ook iets afgebroken en staat open, spuitstuk staat dus in open verbinding met motor carter.

Wat is nu mijn vraag, wie kan mij helpen om de, de daadwerkelijke storing van dit pingelen boven water te krijgen.

Het is al vreemd dat een motor pingelt op LPG. Dat dit gebeurt is met rijden op LPG is mij door de klant verteld.

Pingelsensoren met scope gecontroleerd, werken goed en geven geen storing aan, zitten geplaatst tussen 1-2 en 3-4, waarom schade aan 3e cilinder en niet aan 3 & 4?

LPI injectors sluiten goed af, na 8 weken nog vloeibaargas aanwezig.

Cilinderkop nog binnen de hoogte maat, dus niet te veel gevlakt bij revisie.

Opmeting van cilinderwanden en zuigers zit nog alles binnen de toleranties.

Gezette storingen zijn bij +/- 3000 t/m gezet, geen extreme belasting.

Belangrijk is nu om oorzaak te vinden anders loopt na hernieuwde revisie de zaak weer stuk.

 

Enige aanwijzing die ik nu concreet heb ten opzichte van cilinder drie is een valse lucht bij injector 3,  maar of deze menselverarming de reden van deze schade is betwijfel ik.

Wie heeft hier meer ervaring mee, alvast bedankt voor het mee denken.

 

Uitgelezen met

Actia

Foutcodes

Weigering belangrijk om gas uit te laten totale oppervlak

Downloads (5)

  • img-gegevens-auto-samenstelling.pdf
  • p1000570.jpg
  • p1000573.jpg
  • p1000583.jpg
  • p1000586.jpg


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.