Gepost: 10-02-2020 23:03
HuijskensD
Directeur / eigenaar
VASS CarService
Anders/Overig
Lid sinds: 06-09-2018
50 bijdragen
Beste collega's,
We zitten met een vervelend probleem. Het gaat om een BMW 523i. De eigenaar klaagt al een geruime tijd dat de wagen koud niet lekker loopt en dat de motorlamp aan gaat. Hij is altijd op longlife onderhoud geweest bij een erkende bmw garage. Omdat ze dit probleem niet bij bmw opgelost kregen is de eigenaar bij ons terecht gekomen. Bij bmw hadden ze de nox sensoren vervangen en de verstuivers. Dit bracht geen oplossing. Het eerste wat wij gedaan hebben is de compressie gemeten. Deze was op enkele cilinders te laag. Op cilinder 6 was deze zelfs onder de slijtage grens. Daarom hadden wij een motorspoeling gedaan en de compressie heeft zich hersteld. Hierbij dachten we dat het probleem was opgelost helaas niet. Daarna hebben we het inlaatspruitstuk losgehaald en zagen we dat de kleppen vervuild waren met koolaanslag. Dit hebben we opgelost met een product van Rapid wat speciaal dient om deze koolaanslag op te lossen. Ook dit bracht geen oplossing. Daarna hadden we verstuiver 5 en 6 gewisseld en was het probleem verplaatst. Mede daardoor hebben we verstuiver 6 vervangen en ingeleerd. Ook dit bracht weer geen oplossing. Hier moet ik wel bij vermelden dat de symptomen veel minder erg zijn geworden. Als je nu direct met het voertuig gaat rijden merk je buiten een paar keer schudden geen probleem en blijft de motorlamp uit. Eerst moest je enkele km gereden hebben voordat hij terug fatsoenlijk liep (na stilzetten en terug starten)
Als je nu het voertuig start (enkel heel koude motor) na min 4 uur stil te staan loopt de wagen de eerste 20 seconde perfect, dan beginnen zijn lambdasondes in actie te schieten en merk je dat hij niet volledig rond meer draait waarna de motor lamp aan gaat en hij cilinder 6 uitschakelt.
we zijn nog onregelmatigheden tegen gekomen op desbetreffende cilinder, zo was er een overgangsweerstand in de stekker van de bobine, de massa was zo warm geworden dat de stekker gesmolten was en de gesmolten plastic in de contacten was gelopen. Dit hebben we ook nog verholpen ook alsnog geen resultaat. Telkens denk ik dit is de oplossing maar het probleem blijft.
even nog een opsomming van wat we gedaan hebben
motorspoeling
inlaatkleppen gereinigd
verstuiver 6 vervangen en ingeleerd
bekabeling verstuiver/bobine 6 hersteld
nieuwe bougies
bobines gewisseld
lambdasondes gewisseld
Motorsoftware geactualiseerd
cilinders afgeperst (geen lekkage)
telkens komt de foutmelding terug
"verbrandings probleem cilinder 6 voorinspuiting uitgeschakeld"
momenteel sta ik met de rug tegen de muur en weet ik geen oplossing meer.
We hebben ook een scoopmeting uitgevoerd maar daar worden we niet veel wijzer van
Uitgelezen met
KTS 250
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen