Gepost: 05-06-2008 20:09
Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Heren, ik heb het volgende probleem met een E39 uit `97.
bij ingeschakelde airco loopt de druk op tot meer dan 25 bar, waardoor het koudemiddel na langdurig gebruik beetje bij beetje uit het systeem geperst wordt.
dit mijn inziens omdat de electrische ventilateur voorop op de condensor niet aanslaat, waardoor de druk zo hoog oploopt
ventilateur werkt 100% (bij doorverbinden van de thermoschakelaar in de koelslang draait deze namelijk als een tierelier)
volgens de aircoboer om de hoek, was het waarschijnlijk de druksensor die op het filterdroger (accumulator) gemonteerd zit (omdat die vaker stuk gaan).
systeem leeggehaald, verse sensor erin, systeem opnieuw afgevuld, en ja hoor jullie raden het al, ventilateur wil nog niet aanslaan, en de druk loopt nog steeds op naar de 25 bar.
na enig research op het internet door mijzelf, heb ik het vermoeden dat de hogedrukschakelaar die aan de hogedrukzijde van de leiding van de condensor naar de verdamper zit, dat die de oorzaak wel eens zou kunnen zijn, omdat die namelijk verantwoordelijk is voor het aanslaan van de electrische ventilateur die op de condensor zit gemonteerd.
volgens dezelfde site waar ik al die wijsheid vandaan heb, is het ook niet nodig om het systeem af te tappen om deze sensor te vervangen.(www.mobikit.nl)
vraag 1 is dus: kan ik deze vervangen zonder het systeem af te tappen?
vraag 2 is: bij het uitlezen van het systeem met de bosch kts 650, gaf deze de volgende fout aan: plus onderbreking extra koelwaterpomp van de standkachel.
navraag bij diverse aircobedrijven zou dit niet de oorzaak van het probleem kunnen zijn, tevens kon niet 1 van die bedrijven mij uberhaupt vertellen waar die extra koelwaterpomp gemonteerd zou zitten, zodat ik dat euvel ook niet kan oplossen.
gaarne zie ik jullie wijsheden tegemoet op dit probleem, aangezien ik een redelijke nitwit ben op het gebied van airco`s
vriendelijke groet Paul
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken