olie bij koelvloeistof.

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
5-serie
Type
E39
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000/3
Brandstof
Benzine
Reacties
7
Bekeken
5622
Gepost: 18-03-2014 20:15
Topmonteur

Jarrie

Autotechnicus

Lid sinds: 13-06-2010
2171 bijdragen

 Mijne heren.

We hebben hier een gedeeltelijk vergelijkbaar probleem met de BMW van een topic op 12-10-2010. 

Deze auto kwam binnen met een klacht van een kachelsysteem dat af en toe geen warme lucht gaf. Er zat toen te weinig koelvloeistof in, is vervolgens bijgevuld en gecontroleerd op lekkage. Co test gedaan i.v.m. koppakking en langdurig onder druk laten staan.  Daar was toen niets te vinden. In het koelvloeistofreservoir zat een klein beetje olieafscheiding. De kachel werkte weer goed en de auto is weer meegenomen met de boodschap om het koelvloeistofpeil onder controle te houden. Na een paar weken was er plotseling een hoop koelvloeistof weg. De radiateur was lek. Probleem opgelost en klant weer gaan rijden. Weer en paar weken verder plotseling een hoop rook en stoom onder de motorkap. Reservoir van de koelvloeistof open gebarsten en alles onder de olie en koelvloeistof.  Het hele koelsysteem vol met oliesludge. Cilinderkop gedemonteerd met de hoop iets zinnigs te kunnen vinden. Samen met revisiebedrijf gekeken maar niet echts iets overtuigends te vinden. Nou is dit ook een automaat, maar ook hier zit de oliekoeler niet aan de radiateur gekoppeld . Deze wordt enkel gekoeld door de lucht. Ook is er geen warmtewisselaar te zien bij het oliefilter. De cilinderkop is afgeperst en gevlakt. Mechanisch waterpompje is vervangen. Of hier ook nog een elektrisch pompje op zit weet ik niet maar deze kan dan toch niet dit probleem veroorzaken? Thermostaat is gewoon mechanisch en ook mee vervangen. 

Onze voorganger in 2010 heeft de motor vervangen, moeten wij dit ook doen of is er nog hoop? Als er nog tips zijn erg graag.

Groeten Jarrie

 

 

 

 

Gemeten

koelsysteem

Uitgelezen met

KTS

Foutcodes

geen foutcodes

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.