Storig ASC /ABS (lamp asc gaat branden en motor gaat in noodloop)

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
5-serie
Type
E39
Uitvoering
-
Bouwjaar
2000
Brandstof
Benzine
Reacties
5
Bekeken
4429
Gepost: 29-10-2008 10:30
Professional

Garageforum

Lid sinds: 11-06-2007
57180 bijdragen
Voor de proffesionals onder ons.

Ik heb hier een E39 523i uit 03-2000 staan met het volgende probleem:

ASC lampje gaat branden en de motor komt nagenoeg niet meer boven de 2000 toeren.

-ABS/ASC regelapparaat (op ABS-pomp) is vervangen en opnieuw gecodeerd, hierna is er proef gereden en de storing kwam terug. De auto deed nog steeds hetzelfde.

-Opnieuw uitgelezen en de volgende storing kwam aan het licht:

76 CAN-storing (onderbreking naar DME/DDE)

De storing is sinds 1-maal "ontsteking aan"niet meer voorgekomen.

de storing werd onder de volgende voorwaarden in het geheugen opgeslagen:

-rem niet ingetrapt

-ASC-systeem passief

-ABS-regeling niet actief

-ASC-regeling niet actief

-Snelheid: 9 KM/h

Tevens is er geconstateerd dat zodra de auto op contact word gezet alle lampjes op het instrumentenpaneel gewoon functioneren. (ze gaan branden bij het op contact zetten, en gaan na verloop van tijd netjes uit) zodra de contactsleutel wordt door gedraaid om de auto te starten gaan tijdens het starten het ABS lampje af en toe branden (de ene keer wel andere keer niet).

zodra de motor loopt kan er met de auto op stationair toerental gewoon worden gereden (automaat) maar zodra er gas word gegeven schiet de storing er weer terug in. dit zelfde gebeurt ook wanneer de auto in de P (park automaat) staat. stationair draait de motor goed, maar zodra er dan gas word gegeven en de motor komt boven de 2000 toeren dan schiet de storing er weer in.

Tijdens dit hele probleem komt er op het Check-Control display te staan "motornotprogram"

Nu heeft de dealer aangegeven dat het Combi (instrumentenpaneel) het verzamelpunt van het can bus is.

-inmiddels is op de blauwe stekker achter het combi 2 extra draden aan het can bus gesoldeerd die buiten de auto om zijn gelegd naar de abs pomp om eventuele draadbreuk te3 ondervangen.. dit maakt echter geen verschil.

-hetzelfde is gedaan met het motorstuur apparaat... dit maakt echter ook geen verschil.

- relais in e-box (tbv aansturing abs) zijn opengehaald om te controleren of deze bleven plakken en de contactpunten zijn gereinigd... dit heeft echte ook niets geholpen

Wie heeft er nog ideeën en of tips.

Ik ben zelf helaas ten einde raad.

mvg Johnny H

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken