Gepost: 24-05-2020 16:06
Lid sinds: 22-11-2007
121 bijdragen
Beste leden,
Ik heb een E39 530d (184pk) staan van 1999 die niet meer wil trekken. Ik heb foutcodes op de turbodruk (te laag). Met de auto gereden met een vacuum pomp op de turbo actuator door deze aan te trekken en nauwelijks turbodruk. Toen de turbo vervangen en probleem is niet op gelost. Luchtmassa meter, turbodruk sensor verwisseld en geen verbetering. Inlaat systeem vanaf de turbodruk slang met de rook machine uit gerookt en met perslucht onder druk gezet. Geen lekkage te vinden. Met los gekoppelde luchtmassa meter rookt hij nog veel erger.
Ik heb dus lucht te kort. Zonder lucht filter gereden maar dit haalt ook niets uit. Het probleem is gekomen toen de klant hard aan het rijden was +160km/h.
Ik heb een grafiek toegevoegd en log bestanden van een proefrit. Deze kan men met excel openen. Hierbij is duidelijk te zien dat de gewenste druk niet behaald wordt en de turbodruk op sommige momenten schommelt. Gelijktijdig met de turbodruk schommelt het luchtmassa meter signaal mee.
EGR klep gecontroleerd, ook nog zonder vacuum slang op de EGR klep gereden.De EGR klep zelf heeft veel veerkracht om zich zelf af te sluiten.
Uitlaat lijkt vrij van blokkade. Gas geven met stilstaande auto levert genoeg flow op aan het uiteinde.
Verder weet ik niet meer wat ik zou kunnen controleren. Misschien hebben jullie nog tips.
Gemeten
Zie screenshots
Uitgelezen met
INPA
Foutcodes
turbodruk regeling, druk te laag
Downloads (4)
- 2020-05-23-152055.csv
- 2020-05-23-161050.csv
- 530d_turbodruk_1.png
- 530d_turbodruk_2_afkortingen.png
Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken