Koud slecht stationair lopen en warm af een toe een hik

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
BMW
Merk
BMW
Model
Type
Uitvoering
-
Bouwjaar
2013
Brandstof
Benzine
Reacties
8
Bekeken
570
Gepost: 10-09-2021 15:20
Professional

Mischa91

Directeur / eigenaar
Autotech Groen

Lid sinds: 05-08-2013
494 bijdragen

Gaat om een 1 serie 114i 75kw

Deze BMW staat nu al weekje in de werkplaats en ik kom er niet echt verder mee. Hieronder even het hele verhaal.

Klant komt binnen met klacht dat de auto stationair heel slecht loopt en dat hij ook niet goed rijd. Dit is plotseling gekomen.

Na het uitlezen krijg ik 1 foutcode, namelijk P00BD signaal lmm onaannemelijk. Na een blik onder de motorkap zie ik dat de aanzuigbuis van de lmm naar de turbo gescheurd is. (Zie bijlage). Na het vervangen van de slang blijft echter het probleem. De storing van de lmm kan gewist worden en blijft tijdens het slechte stationair draaien ook weg. Pas als er gereden wordt en er is een hik voelbaar dan komt de code terug.

Hierop besluit ik het inlaatsysteem met de rookmachine af te persen. Dit heb ik op meerdere plekken gedaan en ik heb geen lekkages. 

Aangezien de auto getuned is besluit ik in overleg met de klant om de originele software terug te plaatsen in de hoop dat dit meer aan het licht brengt. Ook dit bied geen soelaas. De auto loopt nu wel minder heftig stationair maar vooralsnog niet goed.

Hierna heb ik de timing gemeten met de scoop maar ik kan niet een helemaal waterdicht timing voorbeeld vinden. Heb wel iets maar kan dit niet genoeg vergelijken. Met dit voorbeeld lijkt er sprake van rek. Is er iemand die toevallig het goede voorbeeld heeft inclusief hoe gemeten? Warm/koud met of zonder vanos aangesloten?

Op het moment dat de auto slecht loopt heb ik een stft van -25 (te rijk dus) bij iets verhoogd toertental loopt dit richting de -5. Ook in de CL blijft hij nog een paar minuutjes slecht lopen. 

De LMM waarde is koud heel even kort 120kg/h maar loopt dan al snel terug richting de 10kg/h. 

Ik ben zelf even op vakantie maar een collega garage heeft even een filmpje gemaakt van de waardes tijdens koude loop. De 120kg/h loopt dus snel terug naar 10kg/h.

Mijn collega heeft het kleppendeksel losgenomen en geen extreem slappe ketting waargenomen, wel stond de spanner een heel eind uit.

Mijn ervaring met THP is dat je heel snel nokkenas fouten hebt bij verkeerde timing, is dat bij deze kloon ook zo?

Gemeten

Timing met scoop Inlaat met rookmachine afgeperst Tuning terug gezet

Uitgelezen met

Launch

Foutcodes

P00BD signaal luchtmassa meter onaannemelijk, lucht doorstroming te hoog.

Bijgewerkt door Mischa91 op 10-09-2021 15:51

Downloads (2)

  • 20210826_124704.jpg
  • vid-20210910-wa0002.mp4


Alleen ingelogde leden kunnen de bestanden downloaden. Inloggen »

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken