Gepost: 02-11-2017 17:56
martinvanb
Autotechnicus
Universeel
Lid sinds: 09-05-2008
167 bijdragen
Goedendag,
Ik heb niet zo veel ervaring met BMW, vandaar deze vraag aan jullie.
Als de motor koud is, je start en laat hem stationair draaien tot bedrijfstemperatuur dan blijft de temperatuur wijzer keurig netjes in het midden staan en met uitlezen van het motormanagement wordt de motor rond de 100 graden.
Ga je hierna een aantal km met de auto rijden dan loopt de temperatuur langzaam op tot net voor het rode vlak en de uit te lezen temperatuur stijgt naar 120 graden.
Ik weet niet meer de exacte waardes van de ingaande en uitgaande temperaturen van de radiateur, maar het verschil tussen deze 2 waardes was rond de 25 graden.
Als je de wagen hierna stationair een tijdje laat draaien dan blijft de temperatuurmeter op dezelfde te warme stand staan.
Als je daarna in stilstand de motor op 2500 toeren laat komen dan zakt de temperatuurmeter weer keurig netjes naar het midden.
Klacht van de klant was dan ook dat de wagen met filerijden warmloopt.
Waterpomp gedemonteerd, schoepen gecontroleerd deze was o.k. , thermostaat en viscokoppeling vernieuwd maar dit geeft geen oplossing.
Nu is mijn vraag, er zit een ventilator aan de voorkant van de radiateur, naar mijn mening is deze alleen voor de airco, zit deze er misschien ook om de motor bij te koelen als deze te warm wordt ? en zo ja, hoe wordt deze dan aangestuurd.
De airco werkt niet. i.v.m. lekkage pomp, dus deze koelvin heb ik nog niet zien draaien.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Deze oplossing is verrijkt voor AMT Reparatiewijzer en alleen toegankelijk voor actieve forumleden en/of abonnees van AMT Reparatiewijzer. Direct toegang krijgen tot ruim 15.000 oplossingen? Neem een abonnement voor slechts € 19,00 (excl. btw) per maand.
Neem een abonnement Inloggen