Gepost: 23-10-2013 05:40
jopie
Eigenaar / monteur
VDA Autoservice
Universeel
Lid sinds: 15-12-2007
115 bijdragen
Hoi Collega's
Om bij het begin te beginnen, kreeg enkele weken geleden een X5 binnen niet vooruit te branden en sleg af stat.
1e) accu kats kapot - nieuwe erin en ingeleert
Gaan rijden en niks waard het zelfde alleen nu bleef de motor draaien.
Roetfilter bij turbo los gemaakt - en nu trok ie prima heb toen alleen de straat op en neer gereden
Eerst nog weer het roetfilter gemonteert en de achterdemper los gemaakt om zeker te weten.
Alle puf er weer uit dus roetfilter verstopt
Maar waarom zit het filter zo verstopt het zat er pas 3 mnd onder bij andere garage gemonteerd.
Inlaatspruitstuk - gloeiers - verstuivers gedemonteerd
Vervuiling van het inlaatspruitstuk viel mee zat beetje een laagje op de wand en wervelkleppen gingen goed op en neer - gasklp - EGR - en spruitsuk schoon gemaakt
1 gloeier was stuk dus 6 nieuwe erin
Verstuivers alle teveel retour en nummer 2 deed bij vollast en deellast niets alle hadden ok te weinig opbrengst over het hele gebied
Dit was dus de oorzaak super slechte verbranding temperatuur van de verbranding te laag dus temp. voor regeneratie te laag.
6 nieuwe jongens erin
Roetfilter laten reiningen bij topcats - bij collega de adaptie's gereset en verstuivers ingeleert
Daarna nog de motor geflusht en olie ververst
Auto reed goed trok goed heb er 140 km/h meer greden no problem.
auto afgelevert aan de klant en nog dezelfde dag storingslamp rood en oranje motorstoringslamp.
Dan denk je G********* wat nu weer.
3 storingen LMM - Laaddruk - Deactivatie EGR
De klant had zijn originele LMM nog deze was eens vervangenĀ enkele weken eerder voor het slecht trekken wat het probleem niet op loste toen dit was het verstopte roetfilter
LMM gemonteerd en weer rijden, maar ik wis de code's en start de auto meteen storings lamp rood maar geen code met uitlezen.
Even gaan rijden en hij lijkt te willen trekken maar gaat niet verder dan 3500 t/min en schakelt niet door
Manueel schakelen lijkt beter maar niet zoals de dag ervoor.
Gisteren ochtend eerste weer stukje gereden en nu trok ie goed enkele keren nog wel in bebouwde kom nog dus tot 80 km/h ongeveer
Maar wel tot 5000 t/min
Gisteren avond hier het een en ander gelezen en bij een E53 had 222 meegemakkt dat de schotten van het uitlaatspruitstuk in de turbo waren gekomen en zo de variabele geometrie vast geslagen.
Kun je dit ook testen door met een vacuumpomp het stangetje te bedienen zoals de auto zelf doet en dan kijken of dat het stangetje beweegt.
Alle iedeeen zijn welkom het is nu nog vroeg ikĀ ga eten.
Grtz Paul
Uitgelezen met
Snapon
AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken