Cilinderbussen traction avant met natte voering steken te hoog uit boven het blok

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Citroën
Merk
Citroën
Model
2CV
Type
2CV
Uitvoering
-
Bouwjaar
1970
Brandstof
Benzine
Reacties
9
Bekeken
3847
Gepost: 28-04-2013 23:39
Professional

Cas

Lid sinds: 05-09-2011
5 bijdragen

De auto in kwestie, een traction Avant uit 1955, 4-cilinder, krijgt nieuwe cilinderbussen en zuigers.

In het garagehandboek van citroen staat dat deze cilinderbussen allen tussen de 0,05 mm en 0,10 mm boven de bovenkant van het onderblok dienen uit te steken, na het plaatsen van de pakking onder de voet.

Na meting (4 metingen per cilinderbus, kruislings, vervolgens het gemiddelde per cilinderbus uitgerekend), waarbij de cilinders voorzien waren van 0,20 mm voetpakking, heb ik de volgende resultaten:

Cilinder 1: 0,30
Cilinder 2: 0,29
Cilinder 3: 0,32
Cilinder 4: 0,30

De cijfers geven aan hoe ver de bussen uitsteken.

Van de voetpakkingen heb je diverse diktes, varrierend van 0,05 tot 1,00 mm. Niet alle tussenliggende maten zijn er, maar 0.075, 0.10, 0.20, 0.25, 0.40, 0.50 en 0.75 zijn er sowieso.

Het probleem is dat ik niet op de gewenste hoogte kan komen, omdat zonder voering de cilinderbussen al tussen 0.09 mm - 0.12 mm boven de kop uitkomen.

Mijn vraag is het volgende; Waar doe ik het beste aan:

1: De pakkingen van 0.05 mm gebruiken, en er vanuit gaan dat het niet zo nauw komt.

2: Vloeibare pakking gebruiken. Ik heb een tube Xeramic Red gekocht die hittebestendig is en KVS bestendig is. Ik weet dan niet wat de uiteindelijke laagdikte wordt. Het koelsysteem zal overigens niet onder grote druk komen te staan, in tegenstelling tot veel moderere auto's

3: Alle cilinderbussen af laten draaien. (Moet ik dan de onderkant laten afdraaien of de bovenkant) en (Wat is de ideale voetpakking dikte? Aan de hand daarvan kies ik hoeveel er afgedraaid moet worden. Zou een pakking van 0.50 mm beter af kunnen dichten dan een pakking van 0.05 mm?

Gemeten

Dikte voetpakkingen nagemeten; inderdaad 0.20mm, dus correct. Zittingen van cilinderbussen nauwkeurig schoongemaakt en nageslepen met kleppenslijppasta.

Uitgelezen met

nvt

Foutcodes

nvt

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn.
Inloggen Account aanmaken