Berlingo motorstoring P1434, P1435 t.b.v. brandstofadditief

Let op! Deze discussie is ouder dan drie maanden
Citroën
Merk
Citroën
Model
Berlingo
Type
Berlingo
Uitvoering
-
Bouwjaar
2017
Brandstof
Diesel
Reacties
18
Bekeken
7485
Gepost: 16-03-2021 10:26
Professional

WouRou


Anders/Overig

Lid sinds: 13-12-2019
16 bijdragen

Goedendag,

Wij hebben een Citroen Berlingo van 2017 met motorstoring. Storing omrtent additiefpomp. Foutcodes in EDC: P1434, P1435 en U0118. In BSI foutcode: 0EB3

Additiefreservoir is reeds vervangen door een origineel exemplaar. Oud reservoir was gescheurd en moest daarom sowieso vervangen worden. Er vanuit gegaan dat dit ook de oorzaak was van de fouten. 

Na vervangen reservoir systeem middels TEXA geprobeerd in te leren/inbedrijf stellen, maar helaas niet mogelijk. Tijdens inbedrijfstelling loopt normaliter het pompje van het additiefsysteem. Nu gebeurd er niks. Ook bij doorgaan van systeemtest moeten eerst de foutcodes gewist worden. Dit is niet mogelijk. Voertuig naar de dealer gebracht voor proberen met originele uitleesapparatuur fouten te wissen en in te leren. Ook zij kregen dit niet voor elkaar.

Hun conclusie was dat de toevoerleiding en brandstoftank gecontroleerd cq. vervangen moet worden. Dit is volgens een Technical service bulletin (TSB) van Citroen.  Controles uitvoeren als fout P1434 en P1435 in EDC staan en fout FEB4 in regeleenheid brandstofadditief staan. Nu heb ik bij dit voertuig geen regeleenheid brandstofadditief. Nu zegt het document dat fout FEB4 niet er is het document niet van toepassing is. Toch verder gekeken en controle stappen uitgevoerd.

Toevoerleiding gecontroleerd, in orde.

Brandstoftank gecontroleerd: openingsdruk klep in de brandstoftank controleren, boven de 100mbar openingsdruk is de klep in orde. Onder de 100mbar openindsdruk klep defect. Getest en klep gaat pas na 100mbar open. Dus deze zou ook in orde moeten zijn.

Wat uitkomt dat de TSB niet van toepassing is.

Nu heb ik de pomp van het additiefreservoir willen aansturen met TEXA, niet mogelijk. Breekt aansturing direct af. Spanning gemeten op pen 1 en 3, dit is 12 volt.

Ik vermoed zelf dat de fout in de aansturing/communicatie van het reservoir zit. Maar zonder schema en eventuele andere tips niet verder gekomen.

Is er een schema te verkrijgen van het additief systeem? In onze TEXA staat dit helaas niet.

En is dit probleem bij andere ook bekend?

 

Alvast bedankt.

Uitgelezen met

TEXA

Foutcodes

EDC: P1434 P1435 U0118 BSI: 0EB3

AMT Garageforum is uitsluitend toegankelijk voor professionele autotechnici. Om reacties, voertuiggegevens of bijlagen in te zien of een reactie te geven moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen of maak een account aan. Meer uitleg vind je op deze pagina.